Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Hogyan válasszunk motorolajat öreg autóhoz?

2013. május 27. hétfő, 15:46

 

Ebben a cikkben az 1960 és 1980 között gyártott autókkal foglalkozunk, nem pedig igazi Old Timerekkel.

Ha valakinek 30-40 éves autója van és olyan szerencsés, hogy az autó műszaki állapota még lehetővé teszi az autóval való közlekedést, akkor előbb-utóbb felmerül az olajcsere szükségessége is. Ilyenkor rögtön az is eszünkbe jut, hogy vajon milyen olajat érdemes egy ilyen autóhoz választani, mennyire kompatibilisek a mai korszerű olajok egy ilyen régi technológiával.

Az 1960-as években kezdődött a többfokozatú olajok nagyüzemi gyártása. Az első 20W50-es olajok megjelenésével vált lehetővé ugyanannak az olajnak a használata téli és nyári körülmények között is. Ahhoz, hogy meghatározzuk, milyen olajat használhatunk egy akkortájt készült motorhoz, nézzük végig, hogy miben voltak mások az akkori motorok.

 

Tömítések

Nagyon régen a tömítések még bőrből vagy nemezből készültek (pl. Citroen Traction Avant), amelyek nem kompatibilisek a modern motorolajokkal. Később, az 1970-es években kaucsukot használtak. Ez utóbbi sem kompatibilis a modern motorolajokkal, főleg nem a szintetikus olajokkal. A régi tömítéseket korszerűbbre, pl. Vitonból készültre cserélve a probléma kiküszöbölhető.

Színesfémek

Ha a motornak van bronzból vagy vörösrézből készült alkatrésze, akkor esélyes, hogy a modern adalékok kölcsönhatásba lépnek ezekkel. A régi motorolajoknál ez nem volt jellemző.

Egyfokozatú olajok

Ha a motor mindig gyenge minőségű, egyfokozatú olajat kapott korábban akkor valószínűleg sok lerakódás gyűlt föl a motorban. Egy ilyen állapotú motor modern szintetikus olajjal való feltöltése azért okozhat problémát, mert ezen olajok tiszítóhatása olyan nagy, hogy minden szennyeződés beleoldódik az olajba, és ha ezek elzárnak egy olajjáratot az katasztrófális következményekkel járhat.

Viszkozitás

A korabeli autók konstrukciója és a hosszú idő alatt fellépett kopás nagyobb távolságot feltételez a dugattyúgyűrűk és a hengerfal között. A motorolaj feladata ennek a távolságnak az áthidalása, és ezt a feladatot egy vékony, 5W30-as viszkozitású olaj nem tudja ellátni. Magasabb olajfogyasztásra és az olaj üzemanyaggal való felhígulására kellene ilyen esetben számítani.

A javasolt olaj

Mi lenne akkor a megfelelő választás egy ilyen régi autóhoz? Érdemes olyat olajat választani, ami a legközelebb áll a korabeli viszkozitási és szabvány előírásokhoz. Ha például egy API SD, SE vagy API CC minőségű, 20W50-es olaj az előírás, akkor inkább válasszunk egy kevésbé agresszív adalékokkal készült API SG/CD minőségű olajat, mint például egy korszerű API SL, SM vagy SN/CF minőségűt. A viszkozitás tekintetében könnyebb dolgunk van, mert még ma is találunk 20W50-es olajokat szinte bármely gyártótól.

Mi a helyzet a felújított motorokkal?

Ha nincs a motoralkatrészek között színesfém, akkor egy teljesen felújított, tömítéscserélt motorba elvileg be lehetne tölteni egy 5W30-as szintetikus olajat. De mivel ezen motorok olajjáratai nagyobb átmérőjűek, mint a mai motoroké, ezért nem biztos, hogy egy ilyen alacsony viszkozitású olajjal megfelelő olajnyomást tudnánk elérni. Ezért inkább ebben az esetben is egy magasabb viszkozitású olajat válasszunk.

 

 

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.