Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Common rail, DPF, gázüzem - a korszerű technológiák olajra gyakorolt hatásai

2013. július 25. csütörtök, 13:21

 

Ha megnézzük egy-egy komolyabb olajtársaság személygépkocsi motorolaj választékát és összehasonlítjuk azt a 15-20 évvel ezelőtti választékkal, alig találunk átfedést a kettő között. Annak idején az ásványolajok adták a forgalom 80%-át, a félszintetikus volt a prémium minőség, a szintetikus pedig inkább kuriózum. Ma ott tartunk, hogy a termékskála 80%-át adják a teljesen szintetikus, általában 0W30 és 5W40 között szóródó olajok, és a futottak még kategóriában találjuk a 10W40-es, esetleg 15W40-es olajokat. Ennek a minőségi haladásnak az egyik oka az egyre terjedő, korszerű motor- és károsanyag-kibocsátás csökkentő technológiák által támasztott követelmények. Az alábbiakban ezek közül mutatunk be párat, és tekintjük át az olajokra gyakorolt hatásukat.

 

 

Dízel részecskeszűrő (DPF)

A DPF feladata a dízel kipufogógáz mikro részecskéinek szűrése. Ez egy fizikai szűrő, amin a kipufogógáz átáramlik. A szűrő hosszú élettartamához fontos, hogy az üzemanyag és az olaj megfelelő legyen, azaz az égéstermékek ne tömítsék el azt. A gázolajra vonatkozó szabványok eleve biztosítják az üzemanyag megfelelőségét, viszont olajból nem minden féle és fajta használható részecskeszűrős autókhoz. Mivel olaj mindig kerül az égéstérbe, még az olajat látszólag nem fogyasztó autóknál is, ezért fontos, hogy az olaj ún. alacsony hamutartalmú legyen (low SAPS), különben a részecskeszűrő néhány tízezer kilométer alatt eltömődhet. Cseréje általában igen drága, ezért érdemes a vonatkozó ACEA C1, C2, C3, C4 vagy - ha van - az autógyártói szabványnak megfelelő olajat használni.

 

Gázüzem (LPG vagy CNG)

Bár sok gázüzemű motor - főleg személyautók esetében - jól elvan a hagyományos motorolajokkal is, bizonyos típusoknál előírás lehet a legfeljebb 1% szulfáthamu tartalommal rendelkező olaj használata, a korai gyújtás elkerülése végett. Ilyen esetben megfelelő egy ugyanolyan olaj, mint amilyet egy dízel részecskeszűrős gépjárműbe is töltenénk, pl. egy ACEA C3-nak vagy ACEA E6-nak megfelelő. Természetesen a gyári előírás az irányadó itt is.

 

Biodízel

Ha a gyártó engedi a 100% biodízellel való üzemeltetést, akkor általában rövidebb olajcsere-periódust írnak elő. Ennek az az oka, hogy a motorolajba bejutó biodízel üzemanyag párolgási intenzitása a motorolaj hőmérsékletén rendkívül csekély, így az felhalmozódik, ami a motorolaj hígulásához vezet. Az alacsony viszkozitású, biodízellel szennyezett motorolaj nem képez elegendően vastag kenőanyagfilmet, így a motor kopása felgyorsul. Ráadásul a poláros biodízel-üzemanyag molekulák elfoglalják a kopásgátló adalékok molekuláinak helyét, de ők maguk sokkal kevésbé képesek a kopás megakadályozására. A leírtak csak a 100%-os biodízelre vonatkoznak, a kereskedelmi forgalomban kapható gázolaj max. 5-7%-os biodízel tartalma nem igényli az olajcsere-periódus megváltoztatását.

 

Közvetlen befecskendezésű dízelmotor (pl. TDI, HDI, JTD, DCI, SDI)

A közvetlen befecskendezésű dízelmotorban a gázolaj közvetlenül az égéstérbe van fecskendezve, amitől ezeknek a motoroknak nagyobb a nyomatékuk és jobb a hatásfokuk. Viszont ezt az üzemet magasabb motorhőmérséklet is jellemzi, ami nagyobb hőterhelést és gyorsabb elhasználódást jelent az olajra nézve, továbbá nagyobb az esélye az olaj üzemanyaggal való felhígulásának is. A legtöbb európai gyártó saját szabványának megfelelő olajat ír elő az ilyen motorjaihoz, de ahol nincs saját szabvány ott az ACEA A3/B4 olaj szokott lenni az előírás. Ezek az olajok jobb motortisztaságot is biztosítanak, mint a hagyományos ACEA A3/B3 minőségű olajok.

 

Közös nyomócsöves befecskendezés (Common Rail)

A közvetlen befecskendezés továbbfejlesztése. Az alacsony nyomású dízeladagoló helyett egyetlen nagyonyomású (több mint 1000 bar) közös nyomócső biztosítja a befecskendezéshez szükséges nyomást, ami független a terheléstől és a fordulatszámtól. A megoldás segítségével optimalizálható az égés folyamata, így javul a motor hatásfoka. A közös nyomócsöves megoldás nem jelent többlet elvárást az olajjal szemben, mint az egyszerű közvetlen befecskendezés. Amelyik olaj megfelelő ott, az itt is az.

 

Turbófeltöltés

A turbó motorokat nagy fajlagos teljesítmény jellemzi, ami megnövekedett hőterhelést jelent az olajra nézve. A turbó csapágyainak kenése és hűtése miatt nagyon fontos a jó hőállóságú, kis illékonyságú és kokszképződésre nem hajlamos olaj használata. A szintetikus olajok élen járnak az itt elvárt feltételek teljesítésében, ezért kifejezetten ajánlott a használatuk turbófeltöltött motorok esetében.

 

Kipufogógáz visszavezetés (EGR)

A technológia célja a nitrogén oxidok kibocsátásának csökkentése, viszont a kipufogógáz egy részének újrafelhasználása az égés során megnöveli a szilárd részecskék, mint például a korom képződésének arányát, ugyanis a kevesebb oxigén miatt az üzemanyag kevésbé jól ég el. A jelenség következménye, hogy a motorolajban jóval több lesz a korom és gyorsabb lesz az olaj savasodása is. Az API CI-4 és az annál újabb APi szabványok, valamint az ACEA E4, E6, E7 és E9 szabványok egyartánt tartalmaznak elvárásokat az olajjal szemben az EGR rendszerekkel való kompatibilitásra, és az ezen szabványoknak megfelelő olajok képesek ellenállni az EGR jelentette káros hatásoknak, legalábbis a csereperiódus ideje alatt. Ha a gépjárműre ezektől eltérő, saját gyári szabvány az előírás, akkor persze annak megfelelően kell olajat választani.

 

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.