Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok Motorolajok

TOP 10 kérdés az olajokkal kapcsolatban - 1. rész

2010. augusztus 04. szerda, 18:46

K: Milyen olaj való az autóm motorjába?

V: Olyan, amelyik megfelel az autógyártó előírásának. A 2000 előtt gyártott autók nagyon nagy többségéhez egy félszintetikus, 10W40-es motorolaj optimális választás. A 2000 után gyártottaknál már bonyolultabb a helyzet. Főleg a környezetvédelmi előírások hatására sok személyautó rendelkezik olyan motorral, amely kevesebb károsanyagot bocsát ki, de ilyenkor több károsanyag marad benn, és ez szennyezheti az olajat is. Az utóbbi években a gyártók ritkán elégszenek meg egy félszintetikus, 10W40-es olajjal. Sokszor 5W30-as, 5W40-es, vagy 0W30-as, teljesen szintetikus olaj az előírás. De vigyázat! Egy korszerű, szintetikus, alacsony viszkozitású olaj használata nem mindig elegendő. Sokszor a gyártó azt is megköveteli, hogy a választott motorolaj rendekezzen az ő gyári jóváhagyásával is. Ez nem elhanyagolható szempont, ha hosszútávon üzembiztos állapotban szeretnénk tudni az autónkat. A saját gyári jóváhagyás megkövetelése különösen az európai autógyártókra jellemző.

K: Milyen viszkozitású motorolajat érdemes választani?

V: Csak olyan viszkozitású olajat használhatunk, amit az autó gyártója megenged. Ezen belül a következő logika szerint érdemes mozognunk. A hazai klimatikus viszonyok mellett, az átlagos, 4-5 évesnél idősebb motor számára egy 10W-40-es viszkozitású motorolaj optimális megoldásnak számít. Műszakilag jobb, de drágább megoldás ha a téli viszkozitás alacsonyabb (5W vagy 0W), ugyanis ezek télen jobb teljesítményt nyújtanak. Az üzemanyag-fogyasztásra jótékony hatással lehet a melegoldali viszkozitás csökkentése, azaz 40 helyett, 30, vagy ritka esetekben 20. Ahhoz, hogy 40-nél lejjebb menjünk az is kell, hogy ne legyen olajfogyasztás, mert ez a viszkozitás csökkentésével várhatóan nőni fog. Ha kifejezetten sportosan, azaz magas fordulatszámon vezetünk, akkor szétnézhetünk az 50-es vagy akár a 60-as tartományban is. Bizonyos gyártói jóváhagyásokat csak bizonyos viszkozitású olajok kaphatnak meg. Hiába keresünk például néhány éves Opelünkhöz GM-LL-A-025 jóváhagyással rendelkező 10W40-es olajat, nem fogunk találni, mert ennek a jóváhagyásnak a követelményeit egy 10W40-es olaj nem tudja teljesíteni.

K: Milyen sűrűn kell olajat cserélni?

V: Itt is az autó gyártójának utasítása a mérvadó. A régebbi autók esetébn az ökölszabály 15 ezer kilométer vagy max. 1 év. Az újabb konstrukcióknál nem ritkán találunk 20 és 50 ezer kilométer közötti csereperiódust, ami maximum 2 év alatt futható le. Két kérdés szokott ezzel kapcsolatban felmerülni az autósokban. Az egyik az, hogy miért muszáj a megadott idő után lecserélni, ha nem ment az autó annyit, mint a csereperiódus. A válasz az, hogy a futott kilométer számít legkevésbé. Ugyanis a használatba vett olaj oxidációja és savasodása az autó álló allapotában is zajlik. Ráadásul, akik nem mennek annyi kilométert a megadott idő alatt, azok általában rövidebb utakra használják az autót, amely során az olaj fajlagos elhasználódása nagyobb. Ezért az időben megadott maximumot legalább olyan komolyan kell venni, mint a kilométerben megadottat. A másik kérdés, hogy hogyan lehet, hogy bizonyos autókban egy olaj kibír 20 és 50 ezer közötti kilométert. Tudni kell, hogy ezekben az esetekben számítógép figyeli az autózási szokásokat és a futott kilométer mellett fajlagos elhasználódással is számol, amely során fontos szerepet kap, hogy milyen sebességnél és milyen hosszú út alatt került bele az autóba a futott kilométer. A számítógép pedig habozás nélkül elküldi akár jóval a maximum megengedett kilométer előtt olajcserére az autót, ha a fajlagos elhasználódás ezt indokolja.

K: Mi okozza az olajfogyasztást?

V: Ha az autó "eszi" az olajat, azért a legritkább esetben az olaj a "hibás". Az olajfogyasztásban számos különböző ok játszik szerepet, de a leggyakoribb ezek közül a belső tömítetlenég. Erre az igazi megoldása a szerviz, a sokak által megoldásként elkönyvelt "vastagabb" olaj nem oldja meg a problémát, csak elfedi azt. Persze vannak olyan motorok, ahol az olajfogyasztás együtt jár az adott konstrukcióval, és bizonyos - a gyártó által megadott mértékig - normálisnak számít.

K: Használható-e ugyanaz az olaj a benzin- és a dízelmotorokhoz?

V: Általánosságban: Ha egy olajnak van benzines jóváhagyása, akkor használható benzinmotorokhoz, ha van dízel jóváhagyása, akkor használható dízelmotorokhoz, ha mindkettő van, akkor mindkettőhöz használható, függetlenül attól, hogy a nevében ott van-e a "Diesel" szó vagy sem. Speciális esetek: közvetlen befecskendezésű dízelmotorokba csak az ilyen motorba való olaj használható, még a régi, kifejezetten "Diesel" olajok sem. Ellenőrizzük, hogy az olajnak megvan-e az elvárt minősítése! Dízel részecskeszűrős konstrukcióknál ugyanez a helyzet: nagyon fontos a gyáró előírásainak megfelel speciális olaj használata. A kifejezetten nehéz-haszongépjárművekhez készült, magas diszpergenstartalmú motorolajok nem alkalmasak sem benzines sem dízel személyautók kenésére, mert tönkretehetik a tömítéseket és ronthatják a károsanyag-kibocsátást.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.