Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok Motorolajok

Új viszkozitási osztály: SAE 16

2013. szeptember 22. vasárnap, 00:00

2013. április 1-én - ugyanakkor nem áprilisi tréfának szánva - a Society of Automotive Engineers (SAE), tehát az a szervezet, akinek a jól ismert 0W, 5W, ..., 40, 50, 60 stb. viszkozitási osztályokat is köszönhetjük új viszkozitási osztállyal állt elő: a 16-os viszkozitási osztállyal. Ez egy új meleg oldali viszkozitási - tehát nem 16W, hanem csak "simán" 16 vagy SAE 16, az érthetőség kedvéért - ami az eddigi legalacsonyabb meleg oldali viszkozitást a SAE 20-at taszította ki ebből a pozícióból. A 16-os viszkozitási osztály bevezetése egy újabb lépés az egyre üzemanyag-takarékosabb olajok felé, és várhatóan azoknál az autógyártóknál találkozunk majd vele először előírásként, akik eddig is élen jártak az üzemanyag-takarékos olajok előírásában (pl. Ford, Honda, stb).

 

Ha majd megjelennek az új vizkozitási osztálynak megfelelő olajok (várhatóan 0W16 és 5W16 olajok formájában) azok természetesen csak olyan autók esetében lesznek használhatók, amelyek motorjait az ilyen olajjal való üzemelésre tervezték. Akárcsak az 5W20 vagy 0W20 olajok, ezeket sem lehet majd régebbi típusú motorokba betölteni, mert azokban - üzemi hőmérsékleten - nem biztosítana kellő kopásvédelmet. Maga a 16-os szám nem bír önálló jelentéssel, ugyanúgy, mint a többi SAE viszkozitási osztály ez is csak egy elnevezése a kategóriának, nincs mértékegysége és a 16-os szám nem utal konkrét olaj paraméterre. A SAE csak azért döntött úgy, hogy megtöri az eddigi hagyományt, amelyet az öttel osztható viszkozitási osztályokkal teremtettek, hogy elkerüljék a téli viszkozitásokkal való összekeverést. Ha ugyanis például SAE 15-nek nevezték volna el, akkor könnyebben összkeverhető lett volna a 15W téli viszkozitással. (Bár ugyanez a lehetőség nem befolyásolta a SAE-t amikor a 20-as viszkozitási osztályt vezették be.)

A SAE 16 bevezetésével egyidejűleg megváltozott a SAE 20-ra vonatkozó, 100 °C-on mért viszkozitás minimum követelménye is. Eddig minimum 5,6 cSt volt az elvárás, amit most felemeltek 6,9 cSt-re. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a ténylegesen forgalomba hozott olajok nem használták ki ezt a sávot (az 5,6 és a 6,9 közöttit) és részben ennek a helyére kerül most a SAE 16-os viszkozitás. Ennek a limitjei a következők: 6,1 és 8,2 mm2/s közötti, 100 °C-on mért viszkozitás és minimum 2,3 mPa.s HTHS viszkozitás.

A motorolajokra vonatkozó hivatalos SAE viszkozitási osztályok jelenleg tehát: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 16, 20, 30, 40, 50 és 60. A SAE jelezte, hogy - az autógyárak igényei esetén - várható még további meleg oldali viszkozitási osztályok bevezetése, és ezek valószínűleg a 12, 8, 4 osztályok lesznek, ami világosan mutatja a várható kenőanyag-fejlesztések irányát is. Azok számára, akik aggódnak, hogy az egyre alacsonyabb viszkozitású olajok már nem védenek megfelelően, ajánljuk figyelmükbe korábbi, ezzel a témával is foglalkozó cikkünket.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.