2013. augusztus 23. péntek, 17:08 |
A legfontosabb európai kenőanyag-szabvány alkotó szervezet, az ACEA 2012 végén frissítette a személy- és haszongépjármű motorolajokra vonatkozó követelményeit. Az olajtársaságoknak, szokás szerint, 1 évük van felkészülni: 2013 decemberétől új termékek már csak akkor hivatkozhatnak arra, hogy teljesítik az ACEA szabványait, ha a 2012-es szabványoknak felelnek meg. A már létező kenőanyag-termékek 2014 decemberéig még ACEA kompatibilisnek számítanak a 2010-es limitek teljesítésével is.
- A CEC L-105-12 kódú alacsony hőmérsékleti szivattyúzhatóságot mérő labor teszt megköveteli, hogy az olaj a teszt végén is megfeleljen a neki megfelelő SAE viszkozitás által támasztott szivattyúzhatósági követelménynek, ugyanúgy, mint a friss olaj. A követelmény az összes ACEA haszongépjármű és személygépjármű motorolaj szabvány esetében fenn áll, kivéve az ACEA A3/B3 szabványt. Ez egy új teszt, az eddigi ACEA szabványok nem követeltek ilyet. A gyakorlatban ez azért fontos, mert így még inkább számíthatunk arra, hogy az olaj hidegindításkor megfelelő kopásvédelmet nyújt, nem csak a csereperiódus elején, hanem sokkal tovább.
- A biodízel üzemanyagokkal való kompatibilitás javítása érdekében vezették be a GFC-Lu-43-A-11 laboratóriumi tesztet, ami az ACEA A5/B5 és az ACEA C kategóriákra vonatkozik. A szabvány előírja, hogy az olaj kinematikus viszkozitása legfeljebb 200%-kal növekedhet a 144 órás teszt alatt.
- Szintén a biodízel hatásaival fog foglalkozni a CEC L-104-es motorteszt, amit a Mercedes OM646-os motorjának biodízellel üzemelő változatán végeznek majd. A teszt minden kategóriára vonatkozik, kivéve az A1/B1 és az A3/B3 kategóriákat. A teszt a dugattyútisztaságra, a gyűrűberagadásra és az üledékekre vonatkozóan szolgáltat majd adatokat és akkortól lesz kötelező az ACEA 2012 szabványú olajokra vonatkozóan, amikor majd véglegesítik a teszt paramétereit.
- Új motorteszt lesz még a CEC-L-106 kódú teszt, amely a CEC L-093-04 tesztet fogja váltani, amint véglegesítik. Továbbra is a 100 °C hőmérsékleten, 6% korom tartalom melletti viszkozitás-növekedést fogja vizsgálni. Az eddig használt DV4TD helyett DV6C motorral fut majd a teszt és a követelményei valószínűleg nem fog jelentősen eltérni a korábbi tesztétől.
- Az ACEA A1/B1 szabvány szigorúbb lett, az olaj illékonyságára vonatkozóan. A megengedett maximális Noack párolgás 13% lett, ami így megegyezik a többi ACEA A/B szabvány elvárásaival. Ez a változás a párolgás miatt fellépő olajfogyasztást hivatott csökkenteni ebben a kategóriában.
|