Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Szennyeződések a motorolajban

2010. június 08. kedd, 19:44

A motorolajok összetétele nem állandó a csereperiódus alatt. A használat során különböző szennyeződések jelennek meg az olajban, amelyek egy részével az olaj – legalábbis egy csereperiódusnyi időre – megbirkózik, más része viszont gyors beavatkozást igényel. Ismerkedjünk meg részletesen a jellemző szennyeződésekkel, az általuk okozott problémákkal, és azzal, hogy hogyan kerülhetjük el őket.

 

Glikol

Honnan van?

A glikol a hűtőrendszerből kerül a motorolajba, a hengerfejtömítés hibájából, a hengerfej repedése, korrózió vagy üregesedés miatt.

Mit okoz?

Összegyűjti a kormot, azaz nem engedi az olaj diszpergens adalékait dolgozni. Reakcióba lép az olaj bizonyos alkotóelemeivel, és korróziót, valamint vastag, fekete/szürke, „majonéz-szerű” lerakódást okoz. Növeli az olaj viszkozitását, így rontja a kenést és az olaj által biztosított hő-elszállítást.

Mit lehet tenni ellene?

Oda kell figyelni a hűtővíz-szintjének csökkenésére. Ha ilyet tapasztalunk, azonnal szervizbe kell vinni az autót, a szivárgás okát megszüntetendő. Flottaüzemeltetők részére reális alternatíva az olajvizsgálat: a nátrium és a kálium jelenléte az olajban mindig a glikolos szennyeződésre utal.

 

Üzemanyag

Honnan van?

Indításkor, hosszú alapjárati üzemeléskor és hidegen futáskor csekély mennyiségű üzemanyag oldódik a motorolajba. A gyártó utasításainak megfelelő sűrűségű olajcsere – itt elsősorban az időben és nem a kilométerben megadott periódusra kell gondolni – elegendő védelmet nyújt az ilyen típusú üzemanyaggal való szennyezés ellen. A súlyosabb esetek (2% fölötti üzemanyag az olajban) nem erre, hanem szivárgásra, injektor-problémára és/vagy elégtelen égési hatásfokra utal.

Mit okoz?

Az üzemanyag olajba való beleoldódása csökkenti az olaj viszkozitását. Egy 15W40-es olajból akár 5W20-as olaj is lehet, ami károsan befolyásolja az olaj filmképző és kenőképességét, így a motor fokozott kopásnak van kitéve. Dízel üzemű gépkocsiknál, hidegben viaszképződést okoz, ami csökkenti az indításkori olajnyomást. A gázolaj oxidáló hatása továbbá az olaj sűrűsödését és lerakódás-képződést okoz.

Mit lehet tenni ellene?

A tömítések állapotát nem szabad elhanyagolni. Érdemes jó minőségű motorolajat használni, mert azok tömítés-kondicionáló adalékokat tartalmaznak és lassítják a tömítések elöregedését. Érdemes odafigyelni az olajszint esetleges emelkedésére, mert sokszor utalhat az olaj üzemanyaggal való szennyeződésére. A problémát az olajvizsgálat is kimutatja.

 

Korom

Honnan van?

A kopott dugattyú mellett távozó kipufogógáz (blow-by) nagyban befolyásolja a koromszén termelődését. Ez adódhat hibás injektor- vagy gyújtószelep időzítésből, illetve levegő-üzemanyag arányból, esetleg a dugattyúgyűrűben és a henger-régióban fellépő abnormális kopásból.

Mit okoz?

A korom a dízelmotorok legfőbb szennyezője, ami az olajcsere-periódust korlátozza. A halmozódó korom kopáshoz és viszkozitás-növekedéshez vezet. Rontja továbbá a motor hatásfokát és üzemanyag-fogyasztását.

Mit lehet tenni ellene?

Fontos, hogy jól karban legyen tartva a motor, hogy a kifúvás (blow-by) minimális legyen. Az sem hátrány, ha jó minőségű motorolajat használunk, amely elegendő detergens és diszpergens adalékkal rendelkezik a korom féken tartására.

 

Víz

Honnan van?

Víz kerülhet az olajba a hűtőfolyadékból, a téli párakicsapódásból vagy akár motormosás során is. Egy kevés víz az olajban nem okoz gondot, de nagyobb mennyiségben jelentős problémák forrása lehet.

Mit okoz?

A víz katalizálja az oxidációt és rontja az olaj kenőképességét, továbbá árt az olajban található adalékoknak. Kopást és korróziót okoz.

Mit lehet tenni ellene?

A párakicsapódás által keletkezett víz egy kiadósabb autózás segítségével eltűntethető. Figyeljünk oda a hűtőrendszer állapotára, a hűtőfolyadék szintjének esetleges csökkenésére. Tartsuk be az előírt olajcsere-periódust.

 

Fémkopadékok

Honnan van?

A motorolaj elsődleges feladata a fém-fém érintkezés megakadályozása. Ez azonban nem 100%-os hatásfokkal működik. A motor új korában, ameddig összekopnak a részegységek, több fémkopadék keletkezik. A hidegindításkor mindig van egy rövid idő – főleg nem szintetikus olaj esetén –, ameddig a kenés nem optimális, és fémkopadékok keletkeznek. Ilyenek például a vas, az ólom, az ón, a réz, az alumínium és a króm.

Mi okoz?

A fémkopadékok kopást okoznak. Mivel szilárd részecskékről van szó, ezért dörzsölik azt a fémfelületet, amivel érintkezésbe kerülnek.

Mit lehet tenni ellene?

A legfontosabb az olajcsere periódus betartása. A jó minőségű olajok felkészültek arra, hogy ezekkel a kopadékokkal megbirkózzanak, de nem a végtelenségig. Fontos a jó minőségű olajszűrő is, valamint az, hogy az olajcserével együtt az olajszűrő is mindig le legyen cserélve. Flottaüzemeltetők számára megtérülő befektetés lehet a rendszeres olajvizsgálat, ami kiterjed a fémkopadékok szintjének elemzésére is.

 

A szennyeződések következményei

A motorolajban megjelenő szennyeződések ritkán járnak azonnali következményekkel. Sokszor csak több tényező együttes hatása viszi el odáig a dolgokat, hogy tényleges motor meghibásodás következzen be. Sokszor könnyű hamis következtetésekre jutni, miszerint egy olcsó, ismeretlen, vagy az előírásoknak nem megfelelő olaj is „jó bele, hiszen legutóbb se lett semmi baja”, vagy hogy elég ritkábban is olajat cserélni, mert a szomszédnak/sógornak/Jóska bácsinak is bevált. Az esetek túlnyomó többségében rendkívül nehéz a bekövetkezett problémákat utólag összefüggésbe hozni az olaj szennyezettségével. Ha egy motor például 300 ezer kilométer után tönkremegy, hajlamos az ember azt mondani, hogy „már öreg volt”, és nem gondol arra, hogy esetleg kétszer ennyi kilométert is futott volna egy megfelelő olajjal és megfelelő karbantartás mellett. A jó minőségű olaj használata és a motor állapotának figyelemmel követése tehát hosszú távú befektetés, annak minden előnyével és hátrányával együtt.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.