A zsírok legfontosabb jellemzői |
2009. augusztus 06. csütörtök, 00:00 |
A motorolajok legfontosabb jellemzői után tekintsünk bele egy kicsit a zsírok lelki világába. Mivel szilárd halmazállapotú kenőanyagról van szó, ezért egyrészt felmerülnek teljesen új kérdések, másrészt bizonyos, az olajokra megfogalmazott kérdéseket másképp kell feltenni.
KonzisztenciaA konzisztenciával egy külön cikk is foglalkozik majd, ezért itt csak a legfontosabbakat sorolom fel. A konzisztencia a zsír ellenállása a rá ható erővel szemben. Ez a zsír legfontosabb tulajdonsága. A felhasznált alapolaj viszkozitásán és a használt szappan típusán múlik. Az ellenállás mértéke a penetráció. A konzisztencia alapján a zsírokat NLGI osztályokba sorolhatjuk. A közlekedésben a leggyakrabban használt zsír az NLGI 2. Haszongépjárművek központi zsírzóberendezéseiben általában az NLGI 00 zsírok elterjedtek.
Szennyeződések távoltartásaA zsírok igyekeznek a szilárd szennyeződéseket kívül tartani és megvédeni a kenés alatt álló felületet a kopástól. Azonban így is óvni kell a zsírzott felületet a szennyeződésektől, ugyanis túlzott szennyeződés esetén a fordítottja megy végbe: ha a szennyeződés eljut a kenés alatt álló felületig, akkor a zsír miatt nem tud távozni és kopást okoz.
CseppenéspontA zsír hővel szembeni ellenállásának jellemzője. Nem a maximális használati hőmérsékletet, hanem azt a felső határt jelenti, amelyiken még a zsír megőrzi struktúráját. A maximális használati hőmérsékletnek jóval a cseppenéspont alatt kell maradnia. Néhány zsír képes visszanyerni eredeti struktúráját a cseppenéspontról való lehűlés után, mások azonban visszavonhatatlanul tönkremennek.
NyírásstabilitásA fizikai erőhatások miatt a zsír konzisztenciája megváltozhat. A nyírásstabilitás jelenti az ilyen változásnak való ellenállás képességét. Tixotróp az a zsír, ami nyomásra lágyul, míg reopektikus az a zsír, amely nyomásra keményedik.
HőállóságA nagy hőterhelés jobban károsítja a zsírokat, mint az olajokat. Ez felgyorsult oxidációt, akár karbonizációt okozhat. Más esetben az olaj kifolyhat a zsírból, így az nem tudja kenési feladatát ellátni. A hőállóságot elsősorban a felhasznált szappantípus határozza meg. De a leghőállóbb szappanok esetében már a felhasznált olaj jelenti az új korlátot. Ugyanis az ásványolajok 177 °C körüli hőmérsékletig bírják, e fölött belobbanhatnak, eléghetnek, stb. Tehát egy ásványolaj alapú zsír soha nem fog 177 °C-nál magasabb üzemi hőmérsékletet bírni. Ennél magasabb hőmérséklet tűréséhez szintetikus zsírra van szükség, ami sokkal kevésbé elterjedt, és arányaiban jóval drágább, mint a szintetikus olaj. A közlekedésben nincs szükség ilyen zsírra, de egyes ipari alkalmazásokhoz igen.
VízállóságA zsír azon képessége, hogy megőrízze kenőképességét vízzel való érintkezés ellenére is. A nem vízálló zsírral a víz olyan emulziót képezhet, amely miatt az olaj kimosódhat vagy, enyhébb esetben, megváltozik a zsír konzisztenciája. A vízállóságra a felhasznált szappantípus van a legnagyobb befolyással. |
A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.