Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Fogalomtár



Mit árul el a kipufogógáz színe?

2014. június 23. hétfő, 10:24

Ha az autónk által kibocsátott kipufogógáz kék, szürke, fehér vagy fekete színű, érdemes utána nézni az esetleges problémáknak akkor is, ha egyébként a számítógép nem ad hibajelzést. A füst színéből általában következtetni lehet a probléma jellegére.

Mit jelent a kék kipufogófüst?

A kék füst egyértelműen arra utal, hogy a motor olajat éget el. Ha a szelepszár, a szelepvezető vagy a dugattyúgyűrű kopott, a motorolaj az égéstérbe jut, ahol az üzemanyaggal együtt elég. Egy kis mértékű olajfogyasztás nem igényel beavatkozást, az olaj utántöltését leszámítva. Ha azonban az olajfogyasztás jelentősebb méreteket ölt, érdemes szerelő segítségét kérni, nemcsak az olajfogyasztás hosszú távon várható magasabb költségei miatt, hanem a környezetszennyezés miatt is, ami a műszaki vizsgán való megfelelésre is hatással lehet.

Bővebben...
 

A kartergáz és kapcsolata a motorolajjal

2014. május 30. péntek, 13:51

Kartergáz keletkezik, amikor a belsőégésű motor égésteréből üzemanyag, levegő és pára keveréke a dugattyúgyűrűk mellett bejut a forgattyúházba (karterba). Minden motor termel némi kartergázt, de minél kopottabb a motor, minél rosszabb állapotban vannak a tömítések, annál jelentősebb ennek a mértéke. Mivel az autó korának előre haladtával romlik a hengerfal és a gyűrűk állapota, ezért a probléma az idősebb autókat sújtja leginkább. A korom és az elégtelen égés miatt keletkező szennyeződések lerakódnak a gyűrűkön és rontják azok tömítő képességét. A megnövekedett kartergáz hatására csökken a motor teljesítménye, ugyanis kevesebb gáz áll rendelkezésre a dugattyú lenyomására. Nő az üzemanyag-fogyasztás is, hiszen a megszokott teljesítmény leadásához több üzemanyagra van szükség, ami a károsanyag-kibocsátást is rontja.

Bővebben...
 

Miből van az olaj? 2. rész: az olajadalékokról

2010. március 10. szerda, 18:00

Előző cikkünkben megismerkedtünk az alapolajokkal, és áttekintettük, hogy az alapolaj milyen befolyással bír a kenőanyag tulajdonságaira. Itt az ideje, hogy górcső alá vegyük a kenőanyagok másik fontos alkotóelemét, az adalékcsomagot.

Olajadalékokra azért van szükség, mert

  • olyan tulajdonságokat kölcsönöznek a kenőanyagoknak, amelyekre azoknak szükségük van feladataik ellátásához, de az alapolaj ezekkel a tulajdonságokkal nem rendelkezik
  • hosszútávon képesek megőrizni a végtermék tulajdonságait, még maximális igénybevétel esetén is

Az olajadalékok 3 nagy csoportra oszthatóak: felületaktív adalékokra, olajvédő adalékokra és olajjavító adalékokra. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a kenőanyagokban jellemzően fellelhető adalékok mely csoportba tartoznak, és mi a funkciójuk. A legtöbb adalék funkcióját a motorolajon keresztül mutatjuk be, de tulajdonságaikra számos más kenési ponton is szükség lehet.

Bővebben...
 

Nyírásstabilitás és HTHS viszkozitás

2010. április 17. szombat, 10:34

A motorolajok működésük során nyíróhatásnak vannak kitéve, amellyel szembeni ellenállás nagyon fontos ahhoz, hogy az olaj teljesítménye ne csökkenjen számottevően a csereperiódus alatt. Két fontos, a nyíráshoz kapcsolódó fogalommal ismerkedünk meg ebben a cikkben: a nyírásstabilitással és a HTHS viszkozitással.

Nyírásstabilitás

A nyírásstabilitás a folyadék ellenállása a viszkozitáscsökkenéssel szemben, magas nyírófeszültség mellett. A jó nyírásstabilitással rendelkező olajok jobban tartják a viszkozitásukat, és optimális olajfilmet biztosítanak a kritikus motoralkatrészek számára a teljes olajcsere-periódus alatt. Egy rossz nyírásstabilitású olaj a folyamatos nyíróhatás eredményeképp kiléphet eredeti viszkozitási osztályából, a túl alacsonnyá váló viszkozitás miatt fém-fém érintkezés léphet fel, ami kopáshoz és motorhibához vezethet.

Bővebben...
 

Miből van az olaj? 1. rész: az alapolajokról

2010. február 24. szerda, 18:01

A kenőanyagok túlnyomó többsége alapolajból és adalékokból áll. Az alapolaj aránya a végtermékben általában 80%-95% között mozog, így jelentősen meghatározza annak tulajdonságait. A napjainkban használt alapolajok szinte mindegyike kőolajszármazék. Az egyéb, pl. növényi, alapolajok használata nagyon ritka. Az alapolaj hosszúláncú szénhidrogén-molekulákból áll, olyanokból, amelyek 20 és 35 közötti számú szénatomot tartalmaznak. Az alapolajok minőségét és tulajdonságait alapvetően meghatározza az eljárás, amivel létrehozzák őket. A legegyszerűbb technológia a finomítás, amivel ásványi alapolajat lehet létrehozni. Egy fokkal komplexebb a hidrokrakkolás, ami a finomított olaj hidrogénes utókezelését jelenti. Ezzel a technológiával készül a félszintetikus alapolaj. Még modernebb eljárás a szintézis, amivel szintetikus szénhidrogéneket, azaz szintetikus alapolajat lehet készíteni.

Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.