Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Motorolaj betöltés

A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.

 

Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:

  • Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
  • Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
  • Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?

 

Motorolaj-szabványok

A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.



Tudta-e, hogy… (3. rész)

2014. július 25. péntek, 14:23

…nem az a probléma, hogy az olaj melegen elvékonyodik, hanem hogy hidegen vastag?

A motor élettartamát úgy tudjuk meghosszabbítani, ha csökkentjük a hidegindításkor fellépő kopást. Egy magasabb viszkozitási osztályú olajjal sokkal kevesebb extra kopást lehet megelőzni nagyon magas motorhőmérséklet mellett, mint amennyit egy alacsonyabb viszkozitási osztályú motorolajjal hidegindításnál.

…a használatba vett olaj előbb elvékonyodik, de utána sűrűsödni kezd, és az utóbbi jelenség sokkal inkább tönkreteszi az olajat mint az előbbi?

Az elvékonyodás az üzemanyaggal való felhígulástól és a viszkozitás módosítók elhasználódásától történik. A sűrűsödésnek az olaj oxidálódása az oka. A szintetikus olajok nem tartalmaznak viszkozitás módosítót, ezért nem vékonyodnak el a csereperiódus alatt. Az oxidáció őket is érinti, de sokkal ellenállóbbak vele szemben. Sajnos a szintetikus olajok adalékai a használat során ugyanúgy elfogynak, de mivel számos tulajdonságuk nem az adalékoktól függ, ezért állandóbb teljesítményt nyújtanak a csereperiódus alatt.

Bővebben...
 

Tudta-e, hogy … (2. rész)

2014. március 31. hétfő, 09:51

… nem mindegy milyen évjáratú ACEA szabványnak felel meg az olaj?

Az ACEA szabványok 1996-ban váltották fel a CCMC szabványokat és azóta számos változatot éltek meg. Az 1996, 1998, 2004, 2008, 2010 és a 2012-es évek mind az ACEA szabványsorozat egy-egy új iterációját hozták. Az egyik legfontosabb év ezek közül a 2004-es volt, mert akkor vonták össze a benzines A és a dízeles B sorozatot (ami azt jelenti, hogy azóta csak együtt lehet a két szabványt használni), valamint ekkor vezették be a C sorozatot a dízel részecskeszűrős és háromutas katalizátoros konstrukciókhoz. Az ACEA szabványok egyre újabb iterációi egyre többet követelnek a motorolajoktól minden tekintetben. Kopásvédelem, motortisztaság, üzemanyag-fogyasztás, és egyéb szempontok vonatkozásában is ég és föld  a különbség pl. egy 1998-as és egy 2010-es A3 szabványú olaj között. Sok cég ráírja az olajra, hogy az ACEA szabvány melyik évjáratára hivatkozik: pl. egy ACEA C3-04 felirat azt jelenti, hogy a 2004-es évjáratú C3 szabványnak felel meg az olaj.

 

Bővebben...
 

Tudta-e, hogy… (1. rész)

2014. február 28. péntek, 16:04

...a viszkozitás csak az egyik és általában nem is a legfontosabb szempont az olajválasztáskor?

Az olajos flakonokon a termék fantázianeve mellett általában a viszkozitási osztálya jelenik meg a leghangsúlyosabb információként, azaz a legnagyobb karakterekkel szedve. Sokan hajlamosak azt hinni, hogy ez az olaj legfontosabb tulajdonsága, és két különböző viszkozitású olaj csak a viszkozitásában különbözik. Pedig a valóság az, hogy ma már az olaj gyártóművi jóváhagyásai a legfontosabbak, valamint az, hogy az olaj ásványi, félszintetikus vagy teljesen szintetikus-e. A mai autók többsége ugyanis nem elégszik meg bármilyen olajjal: olyan olajat kell bele tölteni, amely megfelel a gyári előírásoknak - nem csak a viszkozitás tekintetében.

 

...a szintetikus olajok mind kenés, motortisztaság és hőelvezetés tekintetében felülmúlják az ásványolajokat?

A szintetikus kenőanyagokat szintetikus bázisolajból készítik, így pontosan olyanok, amilyennek a laboratóriumban megtervezték őket. Az ásványolajoknál a laboratóriumok ásványi alapolajból, azaz "hozott anyagból" dolgoznak és azt próbálják feljavítani különböző adalékokkal. Sokat lehet javítani az adalékokkal, de a végtermék sosem lesz egy szinten minőségben a szintetikus olajokkal.
Bővebben...
 

Új viszkozitási osztály: SAE 16

2013. szeptember 22. vasárnap, 00:00

2013. április 1-én - ugyanakkor nem áprilisi tréfának szánva - a Society of Automotive Engineers (SAE), tehát az a szervezet, akinek a jól ismert 0W, 5W, ..., 40, 50, 60 stb. viszkozitási osztályokat is köszönhetjük új viszkozitási osztállyal állt elő: a 16-os viszkozitási osztállyal. Ez egy új meleg oldali viszkozitási - tehát nem 16W, hanem csak "simán" 16 vagy SAE 16, az érthetőség kedvéért - ami az eddigi legalacsonyabb meleg oldali viszkozitást a SAE 20-at taszította ki ebből a pozícióból. A 16-os viszkozitási osztály bevezetése egy újabb lépés az egyre üzemanyag-takarékosabb olajok felé, és várhatóan azoknál az autógyártóknál találkozunk majd vele először előírásként, akik eddig is élen jártak az üzemanyag-takarékos olajok előírásában (pl. Ford, Honda, stb).

Bővebben...
 

Common rail, DPF, gázüzem - a korszerű technológiák olajra gyakorolt hatásai

2013. július 25. csütörtök, 13:21

 

Ha megnézzük egy-egy komolyabb olajtársaság személygépkocsi motorolaj választékát és összehasonlítjuk azt a 15-20 évvel ezelőtti választékkal, alig találunk átfedést a kettő között. Annak idején az ásványolajok adták a forgalom 80%-át, a félszintetikus volt a prémium minőség, a szintetikus pedig inkább kuriózum. Ma ott tartunk, hogy a termékskála 80%-át adják a teljesen szintetikus, általában 0W30 és 5W40 között szóródó olajok, és a futottak még kategóriában találjuk a 10W40-es, esetleg 15W40-es olajokat. Ennek a minőségi haladásnak az egyik oka az egyre terjedő, korszerű motor- és károsanyag-kibocsátás csökkentő technológiák által támasztott követelmények. Az alábbiakban ezek közül mutatunk be párat, és tekintjük át az olajokra gyakorolt hatásukat.

Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.