Motorolajok
A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.
Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:
- Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
- Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
- Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?
Motorolaj-szabványok
A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.
|
2010. június 08. kedd, 19:44 |
A motorolajok összetétele nem állandó a csereperiódus alatt. A használat során különböző szennyeződések jelennek meg az olajban, amelyek egy részével az olaj – legalábbis egy csereperiódusnyi időre – megbirkózik, más része viszont gyors beavatkozást igényel. Ismerkedjünk meg részletesen a jellemző szennyeződésekkel, az általuk okozott problémákkal, és azzal, hogy hogyan kerülhetjük el őket.
Glikol
Honnan van?
A glikol a hűtőrendszerből kerül a motorolajba, a hengerfejtömítés hibájából, a hengerfej repedése, korrózió vagy üregesedés miatt.
Mit okoz?
Összegyűjti a kormot, azaz nem engedi az olaj diszpergens adalékait dolgozni. Reakcióba lép az olaj bizonyos alkotóelemeivel, és korróziót, valamint vastag, fekete/szürke, „majonéz-szerű” lerakódást okoz. Növeli az olaj viszkozitását, így rontja a kenést és az olaj által biztosított hő-elszállítást.
|
Bővebben...
|
|
2010. március 29. hétfő, 07:18 |
A motorolaj a személygépkocsi üzemeltetési költségeinek mindössze töredékét teszi ki, de a megfelelő olaj kiválasztásával és időbeni cseréjével nagy összegeket lehet megtakarítani. A rossz minőségű vagy a csereperiódusnál hosszabb ideig használt motorolaj nem képes megfelelően ellátni feladatát, és egy sor problémát okozhat. A következőkben megismerkedhetünk a legfontosabb olajproblémákkal, azok jellemző okaival és következményeivel.
Lerakódás-képződés
Lehetséges okok: elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj elszennyeződött.
Lehetséges következmények: izzógyújtás, teljesítmény-csökkenés, magasabb károsanyag-kibocsátás.
|
Bővebben...
|
2009. december 08. kedd, 17:35 |
A kétütemű motor (2T) egy elég egyszerű szerkezet, amelynek számos előnye, ugyanakkor számos hátránya is van a négyüteműekhez képest. Ezek a motorok általában magas fordulatszámon üzemelnek, léghűtésések, és működésük során jelentős hőterheléssel kell megküzdeniük. Általában jól használhatóak ott is, ahol mostoha üzemi körülmények között kell helyt állni.
A 2T motorok előnyei
Bár a kétütemű motorok alkalmatlanok a korszerű személygépkocsik erőforrásaként szolgálni, így is rendelkeznek néhány előnnyel a négyüteműekhez képest. Egyrészt nagyobb a fajlagos, tehát az 1 köbcentire jutó teljesítményük, ezért jó választásnak bizonyulnak ott, ahol kis helyre kell nagy teljesítményt leadó erőforrást beépíteni (pl. láncfűrész). Másrészt nem csak álló helyzetben tudnak működni, így jól teljesítenek ott is, ahol az álló helyzet nem biztosítható (pl. megintcsak láncfűrész). Harmadrészt egyszerűbb szerkezetűek, és így szervizköltségük is alacsonyabb.
|
Bővebben...
|
|
2009. november 02. hétfő, 17:54 |
A négyütemű motorkerékpárokat ugyanúgy benzinmotor hajta, mint a személygépkocsikat. Ebből akár arra is következtethetnénk, hogy az ilyen motorok kenési követelményei sem térnek el a személygépkocsikétól. A valóság azonban az, hogy számos ponton van különbség, és ezek a különbségek jelentős hatással bírnak az olajjal kapcsolatos elvárásokra és a megfelelő olajok összetételére.
Miért nem tölthető egy személygépkocsi motorolaj motorkerékpárba?
A motorkerépárok motorjaira, a személygépkocsik motorjaihoz képest, nagyobb fajlagos teljesítmény jellemző. Ezek a motorok magasabb fordulatszámon is üzemelnek és jobban felforrósodnak, mint egy személyautó motorja. Egy modern motorkerékpár motorolaja ráadásul sokszor nem csak a motort, hanem a váltót és a nedves tengelykapcsolót is keni. Ez azt jelenti, hogy bizonyos adalékokból többet, másokból kevesebbet kell egy motorkerékpár-olajnak (azaz 4T olajnak) tartalmaznia.
|
Bővebben...
|
2009. október 21. szerda, 17:46 |
A legtöbb személygépkocsi motorolaj használható mind benzin, mind pedig dízel üzemű motor kenésére. Mégis talákozunk olykor kifejezetten dízel személygépkocsik részére szánt olajjal. Miben különböznek ezek az olajok a hagyományos olajoktól? Érdemes-e ilyen olajat használni? Betölthető-e az ilyen olaj szükség esetén benzinmotorba? Ezekre a kérdésekre igyekszünk az alábbiakban válaszolni.
A benzinmotorok és a dízelmotorok összehasonlítása
A benzin- és a dízelmotorok között elsősorban a levegő/üzemanyag beáramlásában és a gyújtásban van különbség. A benzinmotorban az üzemanyag és a levegő a hengeren kívül keveredik. Az idősebb benzinmotorok esetében a keverék a karburátorban jött létre, és a szívószelepen át került a hengerbe. A legtöbb modern benzinmotorban a levegő és az üzemanyag a szívócsőben keveredik, miután utóbbi átjött az injektoron. Az atomizált keverék a szívási ütem során jut a hengerbe, amit a dugattyú a sűrítés ütemben összenyom. Amikor a dugattyú az ütem tetején van, a gyújtógyertya szikrája meggyújtja a keveréket.
|
Bővebben...
|
|
|
|
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |