Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok Motorolaj szabványok

API motorolaj szabványok

2009. augusztus 19. szerda, 18:10

A táblázat a jelenlegi és a korábbi API teljesítményszinteket tartalmazza. A gépkocsi karbantartók elsősorban a gépkönyvi előírásokat kövessék! Egy olajnak több minősítése is lehet.

A benzinmotorok esetében a legújabb kategória tartalmazza a korábbi kategóriák követelményeit is. A dízelmotorok esetében legtöbbször – de nem mindig – ugyanez a helyzet.

 

 

Benzinmotorok

Kategória

Státus

Leírás

SN

Aktuális

Az API SN szabványnak megfelelő olajok jobban féken tartják a magas hőmérsékleten képződő lerakódások képződését, csökkentik az üledékképződést és fejlett elasztomer-kompatibilitással rendelkeznek. Azoknál a termékeknél, ahol az API SN szabvány kiegészül a „Resource Conserving” megjelöléssel, ott a teljesítményszint megegyezik az ILSAC GF-5 követelményeivel, azaz az API SN szabvány követelményein túl, az olaj javított üzemanyag-takarékossággal, turbófeltöltő-védelemmel és kipufogógáz utókezelő rendszer kompatibilitással is rendelkezik, továbbá védelmet nyújt a bioetanol üzemű motorok számára is, legfeljebb az E85 kategóriáig.

SM

Aktuális

Ez a 2004. november 30.-án bevezetett SM szabvány jobb oxidáció ellenállást, jobb lerakódás elleni és kopásvédelmet, valamint jobb alacsony hőmérsékleti teljesítményt követel meg az olaj teljes élettartama során. Néhány SM olaj megfelel a legújabb ILSAC specifikációknak is, és/vagy energiatakarékosnak számít.

SL

Aktuális

A 2004-ben vagy régebben gyártott gépkocsi motorokhoz.

SJ

Aktuális

A 2001-ben vagy régebben gyártott gépkocsi motorokhoz.

SH

Megszűnt

Az 1996-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.

SG

Megszűnt

Az 1993-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.

SF

Megszűnt

Az 1988-ban vagy régebben gyártott motorokhoz.

SE

Megszűnt

VIGYÁZAT – Nem használható 1979-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz.

SD

Megszűnt

VIGYÁZAT – Nem használható 1971-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.

SC

Megszűnt

VIGYÁZAT – Nem használható 1967-ben vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.

SB

Megszűnt

VIGYÁZAT – Nem használható 1963-ban vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.

SA

Megszűnt

VIGYÁZAT – Adalékokat nem tartalmaz! Nem használható 1930-ban vagy azután gyártott benzinmotorokhoz. Modern motorokhoz való használata elégtelen teljesítményt vagy a motor károsodását okozhatja.

 

Dízelmotorok

Kategória

Státus

Leírás

CJ-4

Aktuális

Magas fordulatszámú, 4 ütemű motorokhoz, a 2007. modellévre vonatkozó károsanyag-kibocsátási határértékek betartásához. A CJ-4 olajok legfeljebb 500 ppm (0,05 t%) kéntartalmú gázolaj mellett használhatók. Mindazonáltal már 15 ppm (0,0015 t%) fölötti kéntartalmú gázolaj használata befolyásolhatja a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajcsere intervallumot. A CJ-4 olajok hatékonyan segítenek a károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszerek élettartamának fenntartásában. Védik a katalizátort, megakadályozzák a részecskeszűrő eltömődését, csökkentik a motor kopását és a lerakódás-képződést, alacsony és magas hőmérsékleten is stabilak, nem habzanak, és jó nyírásstabilitással rendelkeznek. Az API CJ-4 olajok túlteljesítik az API CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4 és a CF-4 szabványok előírásait. 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyag használata esetén, a csereperiódus beállításhoz a motorgyártó útmutatása szükséges.

CI-4

Aktuális

Ez a 2002-ben bevezetett szabvány olyan motorolajat követel meg, amelyik alkalmas magas fordulatszámú 4 ütemű motorokban való használatra és megfelel a 2004-es károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A CI-4-es motorolajok fenntartják a kipufogógáz recirkulációs rendszert (EGR) használó motorok várható élettartamát, és legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal együtt használható. A CI-4-nek megfelelő olajok megfelelnek a CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 szabványoknak is. Néhány CI-4-es olaj megfelel a CI-4 PLUS előírásainak is.

CH-4

Aktuális

Ez az 1998-ban bevezetett szabvány magas fordulatszámú, 4 ütemű motorhoz használható olajat és az 1998-as károsanyag-kibocsátási határértékeknek való megfelelést követel meg. A CH-4-es olajok legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal használhatóak. A szabvány tartalmazza a CD, CE, CF-4 és CG-4 előírásait is.

CG-4

Megszűnt

Ez az 1995-ben bevezetett szabvány nehézüzemű, magas fordulatszámú, 4 ütemű motorhoz használható olajat és az 1994-es károsanyag-kibocsátási határértékeknek való megfelelést követel meg. A CG-4-es olajok legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolajjal használhatóak. A szabvány tartalmazza a CD, CE és a CF-4 előírásait is.

CF-4

Megszűnt

Ez az 1990-ben bevezetett szabvány nagysebességű, 4 ütemű, szívó- vagy turbódízel motorhoz használható olajat követel meg. A szabvány tartalmazza a CD és a CE előírásait is.

CF-2

Megszűnt

Ez az 1994-ben bevezetett szabvány kétütemű dízel motorolajokra vonatkozik. Tartalmazza a CD-II előírásait is.

CF

Megszűnt

Ez az 1994-ben bevezetett szabvány olyan motorolajat követel meg, amely használható off-road, közvetett befecskendezésű és egyéb dízelmotorokban, legfeljebb 0,5 tömeg% kéntartalmú gázolaj használata mellett. Tartalmazza a CD szabvány előírásait is.

CE

Megszűnt

1985-ben került bevezetésre a magas fordulatszámú, 4 ütemű szívó- vagy turbódízel motorok olajainak szabványaként. Tartalmazza a CC és a CD szabványok előírásait is.

CD-II

Megszűnt

1985-ben lett bevezetve kétütemű dízel olajok szabványaként.

CD

Megszűnt

1955-ben került bevezetésre. Alkalmas bizonyos szívó- és turbódízel motorokhoz.

CC

Megszűnt

VIGYÁZAT – 1990 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas

CB

Megszűnt

VIGYÁZAT – 1961 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas

CA

Megszűnt

VIGYÁZAT – 1959 után gyártott dízelmotorok kenésére nem alkalmas

 

Az eredeti (angol nyelvű) változat a http://www.api.org/eolcs oldalról érhető el.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.