Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

A dízel részecskeszűrő hatása az olajválasztásra

2009. szeptember 01. kedd, 17:59

Dízel részecskeszűrő

A dízel részecskeszűrő (DPF = Diesel Particulate Filter) egyre népszerűbb tartozéka a dízel személy- és haszonjárműveknek. Az EURO IV szabvány teljesítésének egyik feltétele a kibocsátott szilárd részecskék számának limit alatt tartása. A DPF fizikailag szűri a kipufogógázt, így jelentősen csökkenti a kibocsátott szilárd részecskék számát.

Igen érzékeny alkatrészről van szó, amelynek nagy ellensége a kén, a szulfáthamu és a foszfor (SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous, Sulfur). Ez a tulajdonsága hatással van a felhasznált üzemanyaggal és olajjal szemben támasztott követelményekre: csak alacsony (vagy közepes) SAPS szintű motorolaj és alacsony kéntartalmú gázolaj használható. Ha ezt a követelményt nem tartjuk be, a szűrő előbb-utóbb eltömítődik, cseréje pedig sokszázezres kiadást jelent. Ennek nincs köze a regeneráláshoz: nem megfelelő gázolaj vagy motorolaj használata mellett a regenerálás ellenére tönkremegy.

 

Milyen olajat válasszunk?

Mindenképp ún. „low SAPS” vagy „mid SAPS” olajra lesz szükségünk, előírástól függően. Ezen belül többféle variációs lehetőség létezik, amelyeket a vonatkozó olajszabványok különböztetnek meg egymástól. Ebben a cikkben csak a személygépkocsikra és kis-haszonjárművekre vonatkozó szabványokkal foglalkozunk, a nehéz-haszonjárművekre más szabványok vonatkoznak.

 

 

ACEA C szabványok

A leguniverzálisabb besorolási rendszer az ACEA C szabványsorozat, amelyet számos autógyártó használ előírásként. Ebbe a szabványsorozatba a C1, a C2, a C3 és a C4 szabványok tartoznak. A legalacsonyabb SAPS limit a C1 és a C4 szabványosztályokra jellemző. A C1 tulajdonképpen az üzemanyag-takarékos B5 osztály SAPS-csökkentett változata, míg a C4 a hagyományos, B4 osztályé. A C1-et általában a Mazda és a Mitsubishi írja elő, a C4 pedig gyakorlatilag a Renault házi-szabványa.

A C2 és a C3 magasabb – de a normál olajoknál még így is lényegesen alacsonyabb – SAPS szintet enged meg, és ezek a szabványok elterjedtebbek, mint a C1 és a C4. Itt a C2 az üzemanyag-takarékos változat, a C3 pedig a „normál”. C2-t ír elő a Citroën, a Honda, a Mitsubishi, a Peugeot és a Toyota. C3 az előírás a Chevrolet, a Chrysler, a Honda, a Hunday, a Kia, a Mitsubishi, a Nissan és a Suzuki DPF-es gépjárműveihez. A Mitsubishi és a Honda nem véletlenül szerepel több helyen, ők ugyanis több szabvány közül is válogatnak, modelltől függően.

 

OEM szabványok

Azok az autógyárak, amelyek eddig is saját szabványaiknak megfelelő olajat követeltek meg, most is kiadták saját „low-SAPS” vagy „mid-SAPS” szabványaikat. A teljesség igénye nélkül ezek a következők:

 

  • VW 507.00 – Volkswagen csoport (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen)
  • MB 229.31 (normál csereperiódusú) és MB 229.51 (hosszú csereperiódusú) – Mercedes
  • BMW LongLife-04 – BMW
  • M2C934-A – Ford
  • RN 0720 – Renault

 

 

Amúgy is fontos, de a dízel részecskeszűrős autóknál még fontosabb, hogy mindig a gyárilag előírt szabványnak megfelelő olajat válasszunk. Itt sokkal nehezebb dolgunk van, mintha egy tízéves használtautóhoz keresnénk olajat. Ott alig lőhetünk bakot, ha találomra választunk, itt viszont a rossz döntés nagyon drága lehet. Anyagilag is megterhelőbb egy ilyen olaj, mint egy átlag motorolaj, de egyrészt ezek az olajok sokszor hosszú csereperiódusúak, másrészt még mindig sokkal olcsóbbak, mint amennyibe egy szűrő kerül.

 

Csak a megfelelő motorba!

Végezetül egy tanács az ACEA-tól: az alacsony vagy közepes SAPS szintű olajok bizonyos régebbi konstrukciójú motorok kenésére alkalmatlanok lehetnek. Kétség esetén ellenőrizze a gyári előírást!

 

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.