Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Olajfogyasztás: tények és tévhitek, 2. rész

2009. szeptember 30. szerda, 18:19

Most, hogy tudjuk: használt motorba nem kell automatikusan 10W40-es olajat tölteni, számoljunk le a második mítosszal.

 

2. mítosz: Az a jó olaj, ami nem fogy!

Sokszor hallani, hogy valaki azért aggódik, hogy vajon a megfelelő olajat használja-e, mert csökken az olajszint. Vagy azért gondolja rossznak mondjuk a szintetikus 5W30-as olajat, mert eszi a motor. Nos, ha az olaj fogy és nincs utántöltve, akkor az tényleg káros, mert fokozódik a kopás. Ha nagyon sok olaj fogy és olyan magas a HC szint, hogy az autó nem kap zöldkártyát, akkor szintén nem vagyunk boldogok. Ha a motor megeszi az 5W30-as olajat, az tényleg "rossz", mert költeni kell az utántöltésre. De ha nem hagyjuk az olajat a minimum alá menni, ha az olajfogyasztás nem olyan mértékű, hogy hatalmas kék füstfelhőt hagyunk magunk után, és ha az olajpótlásra fordítandó összeg még nem irreális, akkor a motor köszöni szépen jól van egy olyan olajjal is, amit fogyasztgat.

 

Hol a határ?

Ez a tízmilliós kérdés, ugyanis nagyon komoly variációk lehetnek, típusról típusra. Azok a gyártók akik a kézikönyvben szerepeltetik, hogy mekkora olajfogyasztás számít még normálisnak, sokszor akár 1L / 1000 kilométer olajfogyasztást is megegednek. Ennél többet már nem szoktak, tehát ha a motor ennél is több olajat fogyaszt, akkor biztosan tenni kell valamit. A másik véglet, amikor 0,1-0,2 L / 1000 km az olajfogyasztás, a tulajdonos mégis a fejét vakarja, és beletölti a vastagabb olajat, hogy ne fogyassza. Ez utóbbi a felesleges aggodalmaskodás kategóriája, ráadásul a motor kenésének kárára csökkentjük az olajfogyasztást.

 

Milyen az ideális olaj?

Az ideális olaj az a legvékonyabb, azaz legalacsonyabb viszkozitású olaj, ami még nem túl alacsony viszkozitású ahhoz, hogy megakadályozza a kopást és fenntartsa az olajnyomást. Ugyanis egy alacsony viszkozitású olaj

  • hidegindításkor jobban teljesít, hiszen hamarabb eljut a kenési pontokra és ezzel csökkenti a kopást
  • gyorsabban kering a rendszerben, ezzel jobb hőelvezetést biztosít
  • üzemanyag-takarékos, ugyanis a motornak kisebb olajellenállást leküzve kell dolgoznia

Tehát az, hogy egy olaj jó-e sokkal inkább ezeken - és egyéb tényezőkön - múlik, mint azon, hogy a motor fogyasztja-e. Ugyanakkor a kopás megakadályozásához és az olajnyomás fenntartásához nem kell sok, az - átlagos pár éves autó esetén - akár egy 5W20-as olajjal is elérhető. Az olajfogyasztást nem szabad elhanyagolni, ha extrém méreteket ölt, vagy ha anyagilag már nem bírjuk az utántöltést. De ne gondoljuk, hogy azzal teszünk jót a motornak, ha olyan vastag olajat töltünk bele, amit már nem fogyaszt. Ezzel az erővel zsírt is tölthetnénk bele, azt sem fogja elfogyasztani, csak utána kidobhatjuk.

 

Akkor tehát nem választhatunk vastagabb olajat az olajfogyasztás csökkentésére?

Meg kell nézni, hogy mit enged meg a gyártó. Ha eddig nagyon vékony olajat használtunk, akkor nem tragédia, ha egy kategóriával vastagabbra váltunk, pl. 5W30 helyett 5W40-re. Persze csak akkor, ha az új olaj is megfelel a gyártó előírásainak, nem csak a viszkozitás, hanem a szabványok tekintetében is. Ha azonban most például 10W40-es olajat használunk, ha lehet ne váltsunk 10W50-esre, 15W40-esre pedig pláne ne, ugyanis egy 50-es olaj - átlagos vezetést és motorhőmérsékletet feltételezve - sokkal kevésbé ideális, mint egy 30-as vagy 40-es olaj. Mielőtt vastagabb olajra váltanánk, azt is gondoljuk végig, hogy milyen jellemzői vannak az olajfogyasztásunknak.

  • Ha a motor már túl van a százezer kilométeren, és csak most kezdte fogyasztani vagy most ugrott meg a fogyasztás, akkor nem kell arra gondolni, hogy a mindeddig használt olaj hirtelen felelőssé tehető a fellépett olajfogyasztásért. Sokkal valószínűbb, hogy a szelepszárak vagy a dugattyúgyűrűk mentén fogy az olaj, és ez esetben ezt a hibát kell kijavíttatni, nem pedig az olajjal variálni.
  • Ha az olajfogyasztás a motor újkorától megvan, és magasabb, mint 2-3 dl / 1000 kilométer, ugyanakkor kifejezetten vékony - pl. 5W30-as vagy vékonyabb - olajat használunk, akkor próbáljunk ki egy 5W40-est, ha a gyártó megengedi. Ugyanis ilyenkor valószínűleg hiába vinnénk szervizbe az autót, mert úgyis azt a választ kapnánk, hogy ez a fogyasztás "még normális".
  • Ha viszont kötve vagyunk az 5W30-as vagy hasonló viszkozitáshoz, mert az előírt szabványt csak ilyen olajjal lehet teljesíteni (pl. Ford M2C-913B), akkor semmiképp ne válasszunk vastagabb olajat, mert a gyári előírásnak való megfelelés fontosabb, mint az olajfogyasztás csökkentése.

 

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.