Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

A megfelelő viszkozitás megválsztása

2009. augusztus 19. szerda, 18:36

Két közkeletű tévedés tartja ma magát a motorolajok viszkozitásával kapcsolatban. Az egyik az, hogy az autó korának előrehaladtával egyre viszkózusabb motorolajra van szükség. A másik az, hogy a magas nyári külső hőmérséklet viszkózusabb olaj használatát teszi szükségessé.

 

Az első tévhitnek az adja az alapját, hogy a kopottabb motorok fogyasztják az olajat. Ez igaz is, de ennek legtöbbször a tömítések rossz állapota az oka. Nyilvánvaló, hogy egy sűrűbb folyadék nehezebben talál utat az elöregedett, repedezett tömítések között, mint egy vékonyabb. De jelenti-e ez azt, hogy ha sűrűbb (viszkózusabb) olajra váltunk, akkor azzal jót teszünk a motornak? Természetesen nem, hiszen hiába fogy kevésbé az olaj, ha sűrűbb mivoltának köszönhetően kenni és hűteni rosszabbul fog. Tehát a sűrűbb olajra váltás csak az olajfogyasztás tüneti kezelése, nem pedig az öregebb motorok műszakilag helyes karbantartási módja. Akkor járunk el helyesen, ha a motor megfelelő karbantartásával lehetővé tesszük, hogy az idősebb motor is megkaphassa a megfelelő olajat, és ne sűrűbb olajjal kelljen ellensúlyozni az olajfogyasztást. Ha pedig nincs olajfogyasztás – vagy mindig is volt, de nem növekszik -, akkor pedig a világon semmi nem szól a viszkózusabb olaj használata mellett.

 

A másik tévhit – miszerint a magas nyári külső hőmérséklet viszkózusabb olaj használatát teszi szükségessé – nem veszi figyelembe azt a tényt, hogy a motor üzemi hőmérséklete a legmelegebb nyári napon is meghaladja a külső hőmérsékletet. Ugyanakkor a gépkocsi hűtőrendszere gondoskodik arról, hogy az üzemi hőmérséklet egy bizonyos hőfokot ne haladhasson meg. Tehát mindegy, hogy tél van vagy nyár, a motor üzemi hőmérséklete – a bemelegedés után – ugyanannyi, az olaj pedig nem kell nyáron sűrűbb legyen.

 

A következtetés az, hogy - ha a gyártó megengedi - merjünk nyugodtan egy korszerű 5W30-as, 5W40-es vagy 10W40-es olajat választani, és ne aggódjunk, hogy tönkremegy a motor! Az olajfogyasztásra természetesen oda kell figyelni, de éppúgy nem a sűrűbb olajjal kell megoldani a problémát, ahogy a motortérből hirtelen meghallott furcsa zajt sem a rádió felhangosításával kezeljük.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.