Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Tudta-e, hogy … (2. rész)

2014. március 31. hétfő, 09:51

… nem mindegy milyen évjáratú ACEA szabványnak felel meg az olaj?

Az ACEA szabványok 1996-ban váltották fel a CCMC szabványokat és azóta számos változatot éltek meg. Az 1996, 1998, 2004, 2008, 2010 és a 2012-es évek mind az ACEA szabványsorozat egy-egy új iterációját hozták. Az egyik legfontosabb év ezek közül a 2004-es volt, mert akkor vonták össze a benzines A és a dízeles B sorozatot (ami azt jelenti, hogy azóta csak együtt lehet a két szabványt használni), valamint ekkor vezették be a C sorozatot a dízel részecskeszűrős és háromutas katalizátoros konstrukciókhoz. Az ACEA szabványok egyre újabb iterációi egyre többet követelnek a motorolajoktól minden tekintetben. Kopásvédelem, motortisztaság, üzemanyag-fogyasztás, és egyéb szempontok vonatkozásában is ég és föld  a különbség pl. egy 1998-as és egy 2010-es A3 szabványú olaj között. Sok cég ráírja az olajra, hogy az ACEA szabvány melyik évjáratára hivatkozik: pl. egy ACEA C3-04 felirat azt jelenti, hogy a 2004-es évjáratú C3 szabványnak felel meg az olaj.

 

 

… a dízel részecskeszűrős autókba speciális olaj kell?

A dízel részecskeszűrős autók közepes vagy alacsony hamutartalmú olajat igényelnek, a részecskeszűrő élettartamának megóvása érdekében. Sok autógyártó saját szabványú olajat ír elő az ilyen autóihoz (pl. a MB 229.31 és 229.51 a Mercedes esetében), más autógyártók pedig valamelyik ACEA C szabványt írják elő. A nem megfelelő olaj használata a drága részecskeszűrő idő előtti cseréjét teheti szükségessé.

 

… kockázatos a motorolajokhoz utólag adalékot tölteni?

A motorolajok gyárilag alapolajok és adalékok keverékei. Az olaj alap tulajdonságaiért az alapolaj felelős, és ezeket az alap tulajdonságokat javítják fel adalékok segítségével. Ezek az adalékok kényes egyensúlyban vannak az olajban, hogy az a kenésen túl a motortisztasági, hűtési, üzemanyag-takarékossági, korrózióvédelmi, stb. feladatainak is meg tudjon felelni. Ha utólag töltünk adalékokat az olajba, azzal megbonthatjuk az adalékok egyensúlyát, és az olaj egyes tulajdonságait a többi rovására javíthatjuk. Leggyakoribbak a kenőképességet a hőelvezetés kárára javító adalékok. Fogadjuk el, hogy az olajok gyárilag a megfelelő módon vannak kialakítva és ne próbáljunk ebbe belenyúlni. Nemcsak a motor épségét kockáztatjuk, de a jótállás is ugorhat.

 

… a négyütemű motorkerékpárokhoz általában speciális olaj szükséges?

Sokan gondolják, hogy egy négyütemű motorkerékpárba ugyanolyan olaj való, mint egy autóba, elvégre az is négyütemű. A valóság ellenben az, hogy azoknál a motorkerékpároknál, ahol az olaj a váltót és a nedves tengelykapcsolót is keni, ott olyan olajra van szükség, ami erre is alkalmas. A mai korszerű személyautó motorolajok általában sok súrlódásmódosító adalékot tartalmaznak, ezért ezeket a feladatokat nem tudják ellátni. A megoldás a motorkerékpár gyártói előírásainak megfelelő, speciális, ún. 4T olaj. A leggyakrabban JASO MA szabványnak megfelelő olaj szükséges.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.