Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok

Motorolajok

Motorolaj betöltés

A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.

 

Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:

  • Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
  • Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
  • Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?

 

Motorolaj-szabványok

A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.



TOP 10 kérdés az olajokkal kapcsolatban - 2. rész

2010. szeptember 20. hétfő, 12:33

K: Mit várunk a motorolajtól a kenésen kívül?

V: Sok autós, de sok autószerelő is azért nem érti a félszintetikus, szintetikus motorolajok létjogosultságát, mert úgy gondolja, hogy az olajnak csak kennie kell, azt pedig az ásványolaj is tudja. Az igazság azonban az, hogy a motorolaj feladatai ennél sokrétűbbek. Az olajnak a kenésen kívül abban is szerepe van, hogy tisztán tartsa a motort, hozzájáruljon a hő elvezetéséhez, segítsen a tömítések jó állapotban tartásában, valamint hatással van a károsanyag-kibocsátásra is. Mindezen szerepeknek olyankor is meg kell tudnia felelnie, amikor a motort ért terhelés az átlagosnál jóval magasabb. A félszintetikus és szintetikus olajok abban különböznek az ásványolajoktól, hogy alapolajuk eleve sokkal jobb minőségű. Az ásványi alapolajat adalékokkal fel lehet ugyan javítani, de annak megvannak a korlátai. Ha félszintetikus vagy szintetikus alapolajat használnak egy kenőanyag-ternék előállításához, azzal sokkal jobb eredményt lehet elérni, mint kizárólag adalékokkal, nemcsak a kenés, hanem a felsorolt további tulajdonságok tekintetében is.

Bővebben...
 

TOP 10 kérdés az olajokkal kapcsolatban - 1. rész

2010. augusztus 04. szerda, 18:46

K: Milyen olaj való az autóm motorjába?

V: Olyan, amelyik megfelel az autógyártó előírásának. A 2000 előtt gyártott autók nagyon nagy többségéhez egy félszintetikus, 10W40-es motorolaj optimális választás. A 2000 után gyártottaknál már bonyolultabb a helyzet. Főleg a környezetvédelmi előírások hatására sok személyautó rendelkezik olyan motorral, amely kevesebb károsanyagot bocsát ki, de ilyenkor több károsanyag marad benn, és ez szennyezheti az olajat is. Az utóbbi években a gyártók ritkán elégszenek meg egy félszintetikus, 10W40-es olajjal. Sokszor 5W30-as, 5W40-es, vagy 0W30-as, teljesen szintetikus olaj az előírás. De vigyázat! Egy korszerű, szintetikus, alacsony viszkozitású olaj használata nem mindig elegendő. Sokszor a gyártó azt is megköveteli, hogy a választott motorolaj rendekezzen az ő gyári jóváhagyásával is. Ez nem elhanyagolható szempont, ha hosszútávon üzembiztos állapotban szeretnénk tudni az autónkat. A saját gyári jóváhagyás megkövetelése különösen az európai autógyártókra jellemző.

Bővebben...
 

Szennyeződések a motorolajban

2010. június 08. kedd, 19:44

A motorolajok összetétele nem állandó a csereperiódus alatt. A használat során különböző szennyeződések jelennek meg az olajban, amelyek egy részével az olaj – legalábbis egy csereperiódusnyi időre – megbirkózik, más része viszont gyors beavatkozást igényel. Ismerkedjünk meg részletesen a jellemző szennyeződésekkel, az általuk okozott problémákkal, és azzal, hogy hogyan kerülhetjük el őket.

 

Glikol

Honnan van?

A glikol a hűtőrendszerből kerül a motorolajba, a hengerfejtömítés hibájából, a hengerfej repedése, korrózió vagy üregesedés miatt.

Mit okoz?

Összegyűjti a kormot, azaz nem engedi az olaj diszpergens adalékait dolgozni. Reakcióba lép az olaj bizonyos alkotóelemeivel, és korróziót, valamint vastag, fekete/szürke, „majonéz-szerű” lerakódást okoz. Növeli az olaj viszkozitását, így rontja a kenést és az olaj által biztosított hő-elszállítást.

Bővebben...
 

Miért kell olajat cserélni?

2010. március 29. hétfő, 07:18

A motorolaj a személygépkocsi üzemeltetési költségeinek mindössze töredékét teszi ki, de a megfelelő olaj kiválasztásával és időbeni cseréjével nagy összegeket lehet megtakarítani. A rossz minőségű vagy a csereperiódusnál hosszabb ideig használt motorolaj nem képes megfelelően ellátni feladatát, és egy sor problémát okozhat. A következőkben megismerkedhetünk a legfontosabb olajproblémákkal, azok jellemző okaival és következményeivel.

Lerakódás-képződés

Lehetséges okok: elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj elszennyeződött.

Lehetséges következmények: izzógyújtás, teljesítmény-csökkenés, magasabb károsanyag-kibocsátás.

Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.