Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok

Motorolajok

Motorolaj betöltés

A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.

 

Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:

  • Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
  • Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
  • Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?

 

Motorolaj-szabványok

A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.



Common rail, DPF, gázüzem - a korszerű technológiák olajra gyakorolt hatásai

2013. július 25. csütörtök, 13:21

 

Ha megnézzük egy-egy komolyabb olajtársaság személygépkocsi motorolaj választékát és összehasonlítjuk azt a 15-20 évvel ezelőtti választékkal, alig találunk átfedést a kettő között. Annak idején az ásványolajok adták a forgalom 80%-át, a félszintetikus volt a prémium minőség, a szintetikus pedig inkább kuriózum. Ma ott tartunk, hogy a termékskála 80%-át adják a teljesen szintetikus, általában 0W30 és 5W40 között szóródó olajok, és a futottak még kategóriában találjuk a 10W40-es, esetleg 15W40-es olajokat. Ennek a minőségi haladásnak az egyik oka az egyre terjedő, korszerű motor- és károsanyag-kibocsátás csökkentő technológiák által támasztott követelmények. Az alábbiakban ezek közül mutatunk be párat, és tekintjük át az olajokra gyakorolt hatásukat.

Bővebben...
 

Hogyan válasszunk motorolajat öreg autóhoz?

2013. május 27. hétfő, 15:46

 

Ebben a cikkben az 1960 és 1980 között gyártott autókkal foglalkozunk, nem pedig igazi Old Timerekkel.

Ha valakinek 30-40 éves autója van és olyan szerencsés, hogy az autó műszaki állapota még lehetővé teszi az autóval való közlekedést, akkor előbb-utóbb felmerül az olajcsere szükségessége is. Ilyenkor rögtön az is eszünkbe jut, hogy vajon milyen olajat érdemes egy ilyen autóhoz választani, mennyire kompatibilisek a mai korszerű olajok egy ilyen régi technológiával.

Az 1960-as években kezdődött a többfokozatú olajok nagyüzemi gyártása. Az első 20W50-es olajok megjelenésével vált lehetővé ugyanannak az olajnak a használata téli és nyári körülmények között is. Ahhoz, hogy meghatározzuk, milyen olajat használhatunk egy akkortájt készült motorhoz, nézzük végig, hogy miben voltak mások az akkori motorok.

Bővebben...
 

Személy- és haszongépjármű motorolajok összehasonlítása

2013. március 06. szerda, 13:51

A Valvoline vegyes flotta olaja

Néha előfordul, hogy valamilyen úton módon hozzájutunk egy flakon haszongépjármű olajhoz. Lehet, hogy véletlenül rossz olajat veszünk le a polcról a boltban, és már csak otthon vesszük észre vagy kapunk egy flakonnal egy ismerősünktől akinek teherautója van. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon beletölthetjük-e ezt egy személyautó motorjába, vajon tudja-e ugyanazt az olaj, mint amit egy személygépkocsi olaj tudna. Hogy erre a kérdésre válaszolhassunk, össze kell hasonlítanunk a személy- és a haszongépjármű olajokat, meg kell vizsgálnunk, hogy miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól.

Bővebben...
 

Olajnyomás problémák: okok és következmények

2011. szeptember 29. csütörtök, 19:08

A megfelelő olajnyomás fontos feltétele a kielégítő motorműködésnek. A legjobb kenőanyag sem képes hatékonyan védeni a motort, ha az olajnyomás nem megfelelő. Sajnos előfordul olykor-olykor, hogy valamilyen oknál fogva az olajnyomás alacsonyabb vagy magasabb, mint ami a kenési rendszer számára megfelelő. Az alábbiakban áttekintjük azokat az okokat, amelyek a nem megfelelő olajnyomáshoz vezetnek, és tippeket adunk a problémák elkerülésére.

 

A túl alacsony olajnyomás okai és következményei

Olajgomba meghibásodás vagy elektromos probléma

Ha tönkremegy az olajnyomás-kapcsoló (olajgomba) vagy valamilyen elektromos probléma lép fel, ami az olajnyomás érzékelést befolyásolja, akkor annak ellenére olajnyomás problémával összefüggő riasztást tapasztalhatunk, hogy valójában az olajnyomás rendben van. Ilyen esetben kár ugyan nem keletkezik, mégis mihamarabb el kell hárítani a hibát, mert ameddig nincs javítva addig nem kapunk érdemi visszajelzést arról, hogy ténylegesen mi a helyzet az olajnyomással, akkor sem, ha esetleg baj van.
Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.