Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok Motorolaj szabványok

Az ILSAC motorolaj szabványok

2014. április 29. kedd, 09:19

Az ILSAC-ot (International Lubricants Standardization and Approval Committee) 1992-ben alapította az AAMA (American Automobile Manufacturers' Association) és a JAMA (Japan Automobile Manufacturers' Association) a kenőanyag szabványok szükségleteinek, paramétereinek, licencelési és adminisztrációs szabályainak meghatározása céljából. Együtt az API-val, a SAE-vel és az ASTM-mel létrehozták az EOLCS-t (Engine Oil Licensing and Certification System). Az ILSAC szabványoknak megfelelő olajok általában megfelelnek az API szabványoknak is, beleértve az energiatakarékos (EC) változatokat is.

 

ILSAC GF-1

Az ILSAC GF-1 olajok teljesítik az API SH és az Energy Conserving II (EC-II) szabványok követelményeit. 1990-ben vezették be, 1992-ben fejlesztették tovább és alapkövetelménynek számít az amerikai és a japán autók olajaival szemben.

 

ILSAC GF-2

1996-ban váltotta az ILSAC GF-1 szabványt. Teljesíti az API SJ és az EC II követelményeit. A GF-2 szabvány megköveteli, hogy az olaj a következő viszkozitási osztályok valamelyikébe tartozzon: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-40, 10W-50. Továbbá az olajnak teljesítenie kell a szabvány foszfortartalomra, alacsony hőmérsékleti teljesítményre, magas hőmérsékleti lerakódásokra és alacsony habzásra vonatkozó követelményeit is.

 

ILSAC GF-3

Az ILSAC GF-3 olajoknak teljesíteniük kell az API SL és az EC-II szabványok követelményeit. A szabvány szigorúbb elvárásokat támaszt az olajjal szemben a károsanyag-kibocsátás, az üzemanyag-takarékosság, az illékonyság, a lerakódás képződés és a viszkozitás terén. Elvárja továbbá hogy az olaj adalékai hosszabban kitartsanak, valamint alacsonyabb legyen a csereperiódus alatti olajfogyasztás.

 

ILSAC GF-4

Az ILSAC GF-4 hasonló az API SM szabványhoz, de az olajnak teljesítenie kell még a VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837) nevű üzemanyag-takarékossági tesztet is.

 

ILSAC GF-5

Ez a 2010 októberében bevezetett szabvány további korlátozásokat támaszt a magas hőmérsékleti dugattyú és turbó lerakódásokkal szemben és az olajüledékkel szemben. További elvárás a jobb üzemanyag-takarékosság, a jobb kompatibilitás a kipufogógáz utókezelő rendszerekkel és a tömítésekkel, valamint az etanolos üzemanyagokkal működő motorok védelme, egész az E85-ig terjedően.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.