Szabványok
Az olajtársaságok csak szuperlatívuszokban nyilatkoznak saját termékeikről, a pontos összetételre vonatkozó adatokat pedig féltve őrzik. A kenőanyagszabványok jelentik az autógyártók és a felhasználók számára az eszközt, ami által az egyes olajtársaságok termékei összehasonlíthatóvá válnak. Ha két olajtermék azonos szabványnak felel meg az nem jelenti azt, hogy azonos minőségűek, de annyit legalább jelent, hogy mindketten használhatóak abba a motorba, váltóba vagy egyéb kenési helyre, ahová a gyártó azt a szabványú terméket írta elő. A legtöbbször ennyi elegendő is a választáshoz.
Az alábbiakban bemutatkozik néhány kenőanyag-szabvány, a teljesség igénye nélkül.
|
2009. szeptember 16. szerda, 16:35 |
A kenőzsír legfontosabb tulajdonsága a konzisztenciája. Egy túl kemény zsír nem jut el minden kenési pontra, egy túl lágy zsír viszont kifolyhat. A zsír konzisztenciája az alapolaj viszkozitásán és a felhasznált szappantípuson múlik. Azt mutatja meg, hogy a zsír mennyire deformálódik a rá ható erő hatására. Mértéke a penetráció. A penetráció mérésére az ASTM tesztek egy megadott tömegű kúpot használnak, amelyet 25 °C-on, 5 másodpercig hagynak a zsírba süllyedni. A kúp által a zsírban megtett távolság a penetráció. Mértékegysége a milliméter tizedrésze. Egy 100-as penetráció egy kemény zsírra utal, míg egy 450-es egy félfolyékonyra. Az NLGI (National Lubricating Grease Institute) egy 9 fokozatú skálát állított fel a zsírok konzisztencia szerinti besorolására:
|
Bővebben...
|
2009. augusztus 19. szerda, 18:23 |
A GM Dexron szabványsorozat az automataváltó-olajokkal szemben fogalmaz meg követelményeket.
Dexron VI
2005-ben bevezetett szabvány, a Dexron III H kiváltására. A szabvány többet követel meg, viszkozitás-tartás, oxidációs stabilitás és habzásgátlás tekintetében, mint elődje. A szabványnak megfelelő termékekkel üzemanyag takarítható meg, és hosszabb csereperiódus érhető el.
|
Bővebben...
|
|
2009. augusztus 19. szerda, 18:20 |
API GL-5
Általában hipoid hajtásokhoz használható olajok tartoznak a szabvány alá. Az olajnak alkalmasnak kell lennie, hogy megfelelő kenést biztosítson magas fordulatszámú, lökésszerű terheléssel járó illetve alacsony fordulatszámú, nagy nyomatékkal járó igénybevétel esetén.
|
Bővebben...
|
2009. augusztus 19. szerda, 18:10 |
A táblázat a jelenlegi és a korábbi API teljesítményszinteket tartalmazza. A gépkocsi karbantartók elsősorban a gépkönyvi előírásokat kövessék! Egy olajnak több minősítése is lehet.
A benzinmotorok esetében a legújabb kategória tartalmazza a korábbi kategóriák követelményeit is. A dízelmotorok esetében legtöbbször – de nem mindig – ugyanez a helyzet.
|
Bővebben...
|
|
|
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |