Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Négyütemű motorkerékpárok olajai

2009. november 02. hétfő, 17:54

A négyütemű motorkerékpárokat ugyanúgy benzinmotor hajta, mint a személygépkocsikat. Ebből akár arra is következtethetnénk, hogy az ilyen motorok kenési követelményei sem térnek el a személygépkocsikétól. A valóság azonban az, hogy számos ponton van különbség, és ezek a különbségek jelentős hatással bírnak az olajjal kapcsolatos elvárásokra és a megfelelő olajok összetételére.

 

Miért nem tölthető egy személygépkocsi motorolaj motorkerékpárba?

A motorkerépárok motorjaira, a személygépkocsik motorjaihoz képest, nagyobb fajlagos teljesítmény jellemző. Ezek a motorok magasabb fordulatszámon is üzemelnek és jobban felforrósodnak, mint egy személyautó motorja. Egy modern motorkerékpár motorolaja ráadásul sokszor nem csak a motort, hanem a váltót és a nedves tengelykapcsolót is keni. Ez azt jelenti, hogy bizonyos adalékokból többet, másokból kevesebbet kell egy motorkerékpár-olajnak (azaz 4T olajnak) tartalmaznia.

 

Az első adalék, amely ma nagyon sok személygépkocsi motorolajban ott van, viszont kerülendő egy 4T olaj esetében, a súrlódásmódosító adalék. Ez az adalék hasznos szolgáltot tesz egy személyautó motorjában, hiszen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Viszont ha a motorkerékpárban a motorolaj keni a nedves tengelykapcsolót is, ez az adalék kifejezetten káros, ugyanis a tengelykapcsoló megcsúszását okozhatja. A másik gondot a szulfáthamu-tartalom jelenti, ami a személygépkocsi motorolajok esetében általában magas. A szulfáthamuból, a párakicsapódáskor keletkező vízzel elegyedve, kénsav keletkezik, amely a motornak sem jó, de a váltó alkatrészei számára kifejezetten káros. Márpedig ha a motorolaj keni a váltót is, akkor azt nem bízhatjuk egy ilyen kénsavas elegyre.

Tehát kijelenthető, hogy a motorkerékpárok motorjai különböznek annyira a személygépkocsikétól, hogy kenésük ugyanazzal az olajjal nem oldható meg kielégítő módon. Kivételt képeznek azok az esetek, ahol a motorkerékpár gyártója kifejezetten megengedi személygépkocsik motorolaj használatát, de ez a ritkább.

 

Használhatunk-e 4T olajat személyautóhoz?

Vizsgáljuk meg a kérdést fordítva is: használhatunk-e 4T olajat személygépkocsihoz? A gond az, hogy a 4T olajok - a fent említett okok miatt - nem tartalmaznak súrlódásmódosítót, így személygépkocsiban használva megnőhet az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Ami nagyobb baj, hogy ezek az olajok elég sok cink-ditiofoszfát (ZDDP) adalékot is tartalmaznak, amely kopásgátló funkciót tölt be. Viszont a ZDDP nagy ellesége a katalizátornak, így használatával előbb-utóbb a katalizátor tönkremenetelével kell számolnunk.

 

Érdemes-e szintetikus 4T olajat használni?

Már tudjuk, hogy műszakilag fontos, hogy motorkerékpárunkhoz 4T olajat használjunk. De vajon lényeges-e, hogy ez az olaj szintetikus legyen? Természetesen az ásványi vagy félszintetikus motorkerékpár olajok is alkalmasak a feladatuk ellátására. De egy teljesen szintetikus olaj használatával itt még többet lehet nyerni, mint egy személyautó esetében. Ennek több oka is van. Az első azzal kapcsolatos, hogy melyik olajfajtában hogyan oldják meg, hogy az olaj viszkozitása ne változzon jelentősen a hőmérsékletingadozás hatására. Az ásványi és a félszintetikus olajok esetében viszkoztási index javító adalék gondoskodik erről. Ez az adalék olyan hosszúláncú molekulákból áll, amelyek pont ellentétesen viselkednek mint az olaj: hidegben tágulnak, melegben sűrűsödnek. Így biztosítják, hogy az olaj ne legyen hidegben sem túl viszkózus, de melegben se túl alacsony viszkozitású. Mivel itt általában közös a kenés a váltóval, ezért annak fogaskerekei a csereperiódus során "elnyírják" ezeket a hosszú molekulaláncokat. Így azok már nem képesek betölteni feladatukat, és az olaj többfokozatúsága csorbát szenved. A teljesen szintetikus olajok külön viszkozitás-módosító adalékok nélkül mutatnak többfokozatú tulajdonságokat. Esetükben az alapolajnak köszönhető a magas viszkozitási index. Így nincs adalék, ami elnyíródjon és az olaj viszkozitása sokkal állandóbb marad a csereperiódus során.

Azonban a teljesen szintetikus olajok előnyei itt nem érnek véget. Mint korábban említve volt, a motorkerépárok motorjai forróbbak, mint a személygépkocsiké. Ha a motor léghűtéses, akkor a termelődő hő elszállításában nagy szerep jut a motorolajnak. Egy szintetikus motorolaj sokkal jobban képes a hő elszállítására, mint egy nem szintetikus, ráadásul ő maga is sokkal kevésbé károsodik a felforrósodás hatására. Végezetül, a teljesen szintetikus olajok legtöbbször alacsonyabb viszkozitásúak, mint a többi olaj. Hidegben egy hagyományos olaj magasabb viszkozitása a tengelykapcsoló leragadását is okozhatja. Ez is elkerülhető egy alacsonyabb viszkozitású szintetikus olaj használatával.

 

Minősítések, jóváhagyások

Akárcsak a személygépkocsik esetében, itt is fontos, hogy az olaj kiválasztásakor a motor gyártójának előírásait kövessük. Bár a legtöbb 4T olaj rendelkezik API minősítéssel is, ez itt egyáltalán nem fontos, és nem fokmérője az olaj minőségének. A legtöbb motorkerékpár-gyártó a JASO MA szabványt írja elő, és a 4T olajok gyártói számára is ez a legfontosabb. A JASO MA minőségű, nagy súrlódású olajok alkalmasak a motor, a váltó és a nedves tengelykapcsolók kenésére, szinte az összes korszerű négyütemű motorkerékpár esetében. Létezik még a JASO MB minősítés is, amely az alacsony súrlódású kenőanyagokra vonatkozó szabvány, de ezzel nagyon ritkán találkozni. A neki megfelelő olajok inkább a speciális kategóriát képviselik, és semmiképp nem használhatóak ott, ahol JASO MA az előírás.

 

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.