Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Benzin és dízel: hasonlóságok és különbségek a kenés szempontjából

2009. október 21. szerda, 17:46

A legtöbb személygépkocsi motorolaj használható mind benzin, mind pedig dízel üzemű motor kenésére. Mégis talákozunk olykor kifejezetten dízel személygépkocsik részére szánt olajjal. Miben különböznek ezek az olajok a hagyományos olajoktól? Érdemes-e ilyen olajat használni? Betölthető-e az ilyen olaj szükség esetén benzinmotorba? Ezekre a kérdésekre igyekszünk az alábbiakban válaszolni.

 

A benzinmotorok és a dízelmotorok összehasonlítása

A benzin- és a dízelmotorok között elsősorban a levegő/üzemanyag beáramlásában és a gyújtásban van különbség. A benzinmotorban az üzemanyag és a levegő a hengeren kívül keveredik. Az idősebb benzinmotorok esetében a keverék a karburátorban jött létre, és a szívószelepen át került a hengerbe. A legtöbb modern benzinmotorban a levegő és az üzemanyag a szívócsőben keveredik, miután utóbbi átjött az injektoron. Az atomizált keverék a szívási ütem során jut a hengerbe, amit a dugattyú a sűrítés ütemben összenyom. Amikor a dugattyú az ütem tetején van, a gyújtógyertya szikrája meggyújtja a keveréket.

 

A dízelmotorban a levegő a szívás ütem során jut a hengerbe, a szívócsövön és a szívószelepen keresztül. Ez után következik a sűrítés. A levegőt általában egy turbófeltöltő nyomja össze és egy intercooler hűti le, hogy többet lehessen belőle egyszerre felhasználni. Ez nagyobb hatásfokú égéshez vezet. A gázolaj akkor kerül a hengerbe, amikor a levegő már össze lett nyomva. A legtöbb dízelmotor közvetlen befecskendezést használ az üzemanyag hengerbe juttatására. A dízelmotorban nincs gyújtógyertya a levegő/üzemanyag keverék begyújtására. Mivel a sűrítési szakaszban csak a levegőt nyomja össze, magasabb nyomás és nagyobb hő keletkezik. A hengerben uralkodó hőmérséklet a 370 - 650 °C-t is elérheti. Ettől a magas hőmérséklettől és nyomástól az üzemanyag magától meggyullad, amikor a hengerbe fecskendeződik.

 

Miért lehet alkalmatlan egy hagyományos olaj egy dízelmotorhoz?

Mint az előző fejtegetésből kiderült, egy dízelmotorban magasabb hőmérséklet uralkodik, mint egy benzinmotorban. A hő nagy ellensége az olajnak, főleg a nem teljesen szintetikus olajoknak. Magasabb hőmérsékleten több nitrogén-oxid (NOx) termelődik, ami a kenőanyag minőségromlásához vezet. Ezért egy közvetlen befecskendezős dízelmotor nagyobb követelményeket támaszt az olajjal szemben, mint egy benzinmotor. Ha egy közvetlen befecskendezős dízelmotorba hagyományos olajat töltünk, az a motor teljesítményének csökkenéséhez vagy akár motorkárosodáshoz vezethet. A magas hőmérséklet és a magas NOx szint egy hagyományos olajat hamar tönkre tud tenni, így az olaj képtelen elégséges teljesítményt nyújtani a csereperiódus végéig. A dugyattyún és a gyűrűn lerakódások keletkezhetnek és akár a gyűrűberagadás veszélye is fenn áll.

 

Milyen dízeles motorolajat válasszunk?

Egy kifejezetten dízelmotorba szánt olaj úgy van adalékolva, hogy ellenálljon a magas hőmérséklet okozta savas közegnek. Ez jellemzően visszaköszön magasabb TBN szám formájában. Az ilyen olajok detergensés diszpergens tartalékai is magasabbak, így még a nem teljesen szintetikus változataik is jobban ellenállnak a kokszosodásnak.

A modern dízelmotorok mutatják a legnagyobb változatosságot a kenőanyag-igényt tekintve. Az utóbbi 7-8 évben megjelent új olajszabványok többsége valamely autógyártó dízelmotorjának speciális igényeit foglalja össze. A legáltalánosabb közvetlen-befecskendezős szabvány az ACEA B4. De ott a VW 505.01 a régebbi és a VW 507.00 az újabb PDTDi motorokhoz, ott a FIAT 9.55535-N2 vagy ott a GM-LL-B-025, amelyeket szintén a korszerű dízelmotorokra szabtak. Külön kategóriát képeznek a dízel részecskeszűrős konstrukciók, amelyeknek nem is elég a közvetlen befecskendezővel való kompatibilitás, hanem speciális, alacsony hamutartalmú olajat igényelnek. Tehát dízelbe (is) mindig olyan motorolajat töltsünk, ami megfelel a gyári előírásnak. Ha nincs szigorúbb gyári előírás, akkor egy ACEA B4-es olaj ideális lehet. Ha szigorúbb a gyártó, akkor lehet, hogy mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk egy megfelelő szabványú olajért, de megéri, ugyanis a motor tovább fogja bírni és sok gyártó ilyen olajjal akár hosszabb csereperiódust is megenged. Hosszú távon tehát anyagilag is jól járunk.

 

Betölthető-e egy dízeles olaj benzinmotorba?

Amikor dízeles olajról beszélünk, akkor különbséget kell haszongépjárművek és személygépjárművek dízel motorolajai között. Abból a szempontból viszont nincs különbség, hogy egyiket sem ajánlott benzin üzemű személygépkocsihoz használni, hacsak nincs kifejezetten benzines minősítése is. A korábban említett eltérő adalékolás ugyanis pont ellenkező hatást vált ki egy benzinmotor esetében. A benzinmotor számára fölöslegesen sok detergens és diszpergens adalék maga okoz lerakódást, ráadásul ezek az adalékok bizonyos tömítésekkel is inkompatibilisek lehetnek. Arról nincs szó, hogy a benzinmotor néhány kilométer vagy akár egy olajcsere-periódus alatt tönkremegy egy ilyen olajtól, de hosszú távon nem jó megoldás.

 

Konklúzió

Bár a legtöbb általános célú motorolaj használható dízelmotorok kenésére is, azért a kifejezetten dízel motorolajoknak is van létjogosultságuk. Ha nincs az autóhoz egy kifejezetten dízel szabványú olaj hozzárendelve vagy a motor nem közvetlen befecskendezésű dízel, akkor a speciális dízel olaj használata opcionális. Ha viszont a gyártó megkövetel egy adott minőséget, amit csak speciális olajok tudnak teljesíteni, akkor hosszú távon akkor járunk jól ha az előírt minőségű olajat használjuk. Még fokozottabban igaz ez a dízel részecskeszűrős autók esetében.

 

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.