Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Motorolajok

Motorolaj betöltés

A motorolaj elsődleges feladata a motor működése során fellépő súrlódás csökkentése. Kenés nélkül néhány kilométer után tönkremenne a motor. De nem ez a motorolaj egyetlen feladata. A kenésen kívül fontos szerepe van a termelődő hő elszállításában, a motor tisztántartásában és a korrózió elleni védelemben.

 

Amikor motorolajat választunk, legalább három fontos tényezőt kell figyelembe vennünk:

  • Szintetikus, félszintetikus vagy ásványi motorolajat szeretnénk?
  • Milyen viszkozitású olajat válasszunk?
  • Milyen szabványú olaj használatát teszi lehetővé a motor gyártója?

 

Motorolaj-szabványok

A legelterjedtebb motorolaj-szabványok az amerikai API és az európai ACEA szervezetek olajszabványai. Ezen kívül számos személy- és haszongépjármű-gyártó (pl. BMW, Mercedes, Volkswagen, stb.) adott ki saját szabványokat, amelyek az általuk gyártott gépjárművekre vonatkozóan fogalmaznak meg az olajjal szemben további követelményeket. Fontos, hogy mindig olyan olajat válasszunk, amely megfelel a gyártó által előírt szabványnak! A gyártó az adott motort úgy tervezte meg, hogy bizonyos paraméterekkel rendelkező olaj használatát feltételezte. A csereperiódus is ennek figyelembevételével lett meghatározva. A szabványtól való eltérés – ha szerencsénk van – nem okoz komoly problémát, ha azonban nincs, akkor akár jelentős költséggel is járhat. Utóbbira példa a dízel részecskeszűrő, amely normál hamutartalmú olaj használata mellett idővel eltömítődik, és cseréje százezres nagyságrendű kiadást jelent.



Olajfogyasztás: tények és tévhitek, 2. rész

2009. szeptember 30. szerda, 18:19

Most, hogy tudjuk: használt motorba nem kell automatikusan 10W40-es olajat tölteni, számoljunk le a második mítosszal.

 

2. mítosz: Az a jó olaj, ami nem fogy!

Sokszor hallani, hogy valaki azért aggódik, hogy vajon a megfelelő olajat használja-e, mert csökken az olajszint. Vagy azért gondolja rossznak mondjuk a szintetikus 5W30-as olajat, mert eszi a motor. Nos, ha az olaj fogy és nincs utántöltve, akkor az tényleg káros, mert fokozódik a kopás. Ha nagyon sok olaj fogy és olyan magas a HC szint, hogy az autó nem kap zöldkártyát, akkor szintén nem vagyunk boldogok. Ha a motor megeszi az 5W30-as olajat, az tényleg "rossz", mert költeni kell az utántöltésre. De ha nem hagyjuk az olajat a minimum alá menni, ha az olajfogyasztás nem olyan mértékű, hogy hatalmas kék füstfelhőt hagyunk magunk után, és ha az olajpótlásra fordítandó összeg még nem irreális, akkor a motor köszöni szépen jól van egy olyan olajjal is, amit fogyasztgat.

Bővebben...
 

Olajfogyasztás: tények és tévhitek, 1. rész

2009. szeptember 09. szerda, 18:57

1. mítosz: Használt motorba 0W40 és 5W40 helyett csakis 10W40

10 autószerelőből ma 9 szentül hiszi, hogy legfeljebb az új autóba szabad 0W40-es vagy 5W40-es viszkozitású olajat tenni. Ha az autó elmúlt 3-4 éves és futott már 50-60 ezer kilométert, akkor eljött a 10W40-es olaj ideje. Számoljunk le ezzel a tévhittel, amely nélkülözi a műszaki alapokat, és amely számos esetben azt eredményezi, hogy az egyre komplexebb kenési követelményekkel rendelkező néhány éves autók motorjába egy teljesen oda nem való olaj kerül.

Az alfa és az omega: olajfogyasztás

Ha azt a 9 szerelőt megkérdezzük, hogy ugyan miért is vannak ezen az állásponton, kórusban mondják, hogy „azért nem tehetek bele 0W40-et vagy 5W40-et, mert megeszi”.

Álljunk meg egy pillanatra és nézzük meg, hogy milyen okai lehetnek az olajfogyasztásnak általában. Ezek közül legalább egy, de általában több dolog áll fenn egyszerre:
•    külső tömítetlenség (biztos jele az olajtócsa az autó alatt)
•    belső tömítetlenség (az olaj keveredik az üzemanyaggal, és azzal együtt elég)
•    túl alacsony viszkozitású olaj (magas hőmérsékleten olyan vékony, hogy a tömítéseken átszivárog)
•    a motorolaj illékonysága (azaz párolgása, ld. Noack párolgás)
•    nehéz üzemi körülmények (ha nyomom a pedált ész nélkül)
•    a motor gyárilag laza illesztései (egyes autók újkoruktól fogyasztják az olajat, ebbe bele kell törődni)

Bővebben...
 

A dízel részecskeszűrő hatása az olajválasztásra

2009. szeptember 01. kedd, 17:59

Dízel részecskeszűrő

A dízel részecskeszűrő (DPF = Diesel Particulate Filter) egyre népszerűbb tartozéka a dízel személy- és haszonjárműveknek. Az EURO IV szabvány teljesítésének egyik feltétele a kibocsátott szilárd részecskék számának limit alatt tartása. A DPF fizikailag szűri a kipufogógázt, így jelentősen csökkenti a kibocsátott szilárd részecskék számát.

Igen érzékeny alkatrészről van szó, amelynek nagy ellensége a kén, a szulfáthamu és a foszfor (SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous, Sulfur). Ez a tulajdonsága hatással van a felhasznált üzemanyaggal és olajjal szemben támasztott követelményekre: csak alacsony (vagy közepes) SAPS szintű motorolaj és alacsony kéntartalmú gázolaj használható. Ha ezt a követelményt nem tartjuk be, a szűrő előbb-utóbb eltömítődik, cseréje pedig sokszázezres kiadást jelent. Ennek nincs köze a regeneráláshoz: nem megfelelő gázolaj vagy motorolaj használata mellett a regenerálás ellenére tönkremegy.

 

Milyen olajat válasszunk?

Mindenképp ún. „low SAPS” vagy „mid SAPS” olajra lesz szükségünk, előírástól függően. Ezen belül többféle variációs lehetőség létezik, amelyeket a vonatkozó olajszabványok különböztetnek meg egymástól. Ebben a cikkben csak a személygépkocsikra és kis-haszonjárművekre vonatkozó szabványokkal foglalkozunk, a nehéz-haszonjárművekre más szabványok vonatkoznak.

Bővebben...
 

A megfelelő viszkozitás megválsztása

2009. augusztus 19. szerda, 18:36

Két közkeletű tévedés tartja ma magát a motorolajok viszkozitásával kapcsolatban. Az egyik az, hogy az autó korának előrehaladtával egyre viszkózusabb motorolajra van szükség. A másik az, hogy a magas nyári külső hőmérséklet viszkózusabb olaj használatát teszi szükségessé.

 

Az első tévhitnek az adja az alapját, hogy a kopottabb motorok fogyasztják az olajat. Ez igaz is, de ennek legtöbbször a tömítések rossz állapota az oka. Nyilvánvaló, hogy egy sűrűbb folyadék nehezebben talál utat az elöregedett, repedezett tömítések között, mint egy vékonyabb. De jelenti-e ez azt, hogy ha sűrűbb (viszkózusabb) olajra váltunk, akkor azzal jót teszünk a motornak? Természetesen nem, hiszen hiába fogy kevésbé az olaj, ha sűrűbb mivoltának köszönhetően kenni és hűteni rosszabbul fog. Tehát a sűrűbb olajra váltás csak az olajfogyasztás tüneti kezelése, nem pedig az öregebb motorok műszakilag helyes karbantartási módja. Akkor járunk el helyesen, ha a motor megfelelő karbantartásával lehetővé tesszük, hogy az idősebb motor is megkaphassa a megfelelő olajat, és ne sűrűbb olajjal kelljen ellensúlyozni az olajfogyasztást. Ha pedig nincs olajfogyasztás – vagy mindig is volt, de nem növekszik -, akkor pedig a világon semmi nem szól a viszkózusabb olaj használata mellett.

Bővebben...
 

A motorolajok és az üzemanyag-takarékosság

2009. augusztus 12. szerda, 00:00

Üzemanyag-takarékosság

Mint korábbi írásainkból már kiderült, a motorolajnak számos feladatot kell ellátnia. Ilyen feladatok a kenés, a hűtés, a korrózióvédelem, stb. Ezek közül a motorolaj a kenési funkciójával van hatással az üzemanyag-takarékosságra. A kenésre a súrlódás csökkentése végett van szükség, a motorolajok pedig kétféleképpen csökkentik a súrlódást:

  • az olajfilm távol tartja egymástól a fémfelületeket (hidrodinamikus kenés)
  • a súrlódásmódosító adalékok megváltoztatják a fémfelületeket, így amikor mégis fém-fém érintkezés lép fel, az erőhatás  kisebb (határkenés)

 

A motorokban fellépő súrlódási veszteség növeli az üzemanyag-fogyasztást! Ha tehát a súrlódást csökkenteni tudjuk, akkor a fogyasztás kisebb lesz. Az üzemanyag-takarékos (FE, azaz Fuel Economy) olajok kétfelől közelítik meg az üzemanyag-fogyasztás problémáját:

  • az ilyen olajok alacsonyabb viszkozitása (5W30, 5W20, 0W30, 0W20) azt jelenti, hogy kenés közben az ilyen olajok belső súrlódása alacsonyabb
  • olyan súrlódásmódosító adalékokat tartalmaznak, amelyek csökkentik a határkenés során fellépő súrlódási veszteséget.

 

Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.