Mit jelent a viszkozitás?

Azaz mit jelentenek az olajos flakonon látható 10W40, 15W40, 5W30 és hasonló értékek?

Olajfogyasztás: tények és tévhitek

Minek van köze és minek nincs az olajfogyasztáshoz?

Ásványi vagy szintetikus?

Mitől szintetikus egy olaj és megéri-e a szintetikus olaj használata?

Meghosszabbítható-e az olajcsere-periódus?

Mennyire fontosak a gyártó előírásai a gyakorlatban?

API motorolaj szabványok

Az API SM, SL, SJ vagy API CF-4, CF, stb. jelentései.

ACEA motorolaj szabványok

Az európai motorolaj szabványok (pl. ACEA A3/B3) részletes magyarázata.

Szabványok

Az olajtársaságok csak szuperlatívuszokban nyilatkoznak saját termékeikről, a pontos összetételre vonatkozó adatokat pedig féltve őrzik. A kenőanyagszabványok jelentik az autógyártók és a felhasználók számára az eszközt, ami által az egyes olajtársaságok termékei összehasonlíthatóvá válnak. Ha két olajtermék azonos szabványnak felel meg az nem jelenti azt, hogy azonos minőségűek, de annyit legalább jelent, hogy mindketten használhatóak abba a motorba, váltóba vagy egyéb kenési helyre, ahová a gyártó azt a szabványú terméket írta elő. A legtöbbször ennyi elegendő is a választáshoz.

 

Az alábbiakban bemutatkozik néhány kenőanyag-szabvány, a teljesség igénye nélkül.

 



Új szabványok: API SN és ILSAC GF-5

2011. január 20. csütörtök, 14:56

2010. októberében két új szabvánnyal gazdagodott a motorolajok világa, ugyanis megjelentek az API SN és az ILSAC GF-5 szabványok. Mindkét szabvány benzinmotoros személygépkocsik motorolajaira vonatkozik, és az autógyárak egy része várhatóan a 2011-től gyártott modellekhez követeli majd meg a kettő közül valamelyiket.

 

API SN
Az API SN szabványnak megfelelő olajok jobban féken tartják a magas hőmérsékleti lerakódások képződését, csökkentik az üledékképződést és fejlett elasztomer-kompatibilitással rendelkeznek. Azoknál a termékeknél, ahol az API SN szabvány kiegészül a „Resource Conserving” megjelöléssel, ott a teljesítményszint megegyezik az ILSAC GF-5 követelményeivel, azaz az API SN szabvány követelményein túl, az olaj javított üzemanyag-takarékossággal, turbófeltöltő-védelemmel és kipufogógáz utókezelő rendszer kompatibilitással is rendelkezik, továbbá védelmet nyújt a bioetanol üzemű motorok számára is, legfeljebb az E85 kategóriáig. Az API SN minőségű olajok visszafelé kompatibilisek, azaz minden korábbi API szabványú olaj helyett használhatók.

 

Bővebben...
 

Mercedes személyautós motorolaj szabványok

2010. február 16. kedd, 17:37

A Mercedes Benz olaj specifikációk a Mercedes "Ezüst Könyv"-ében vannak kifejtve. Az egyes szabványok nevei a könyvbeli oldalszámokra és bekezdésekre hivatkoznak. Céljuk, hogy a kereskedőket tájékoztassák a gyár által jóváhagyott termékekről és azok helyes alkalmazási módjáról. A Mercedes személyautós motorolaj szabványai a következők:

MB 229.1
Benzin- és dízel üzemű motorokhoz. A megfelelő olaj teljesíti legalább az ACEA A2/B2 követelményeket, valamint további Mercedes teszteket.
MB 229.3
Benzin- és dízel üzemű motorokhoz. A szabvány megköveteli az ACEA A3/B3/B4 és az MB 229.1 szabványok teljesítését is. Ezzel a jóváhagyással csak 0Wxx vagy 5Wxx viszkozitású olajok rendelkezhetnek.
Bővebben...
 

PSA motorolaj szabványok

2010. január 14. csütörtök, 19:52

2009-ben a Peugeot és a Citroën márkákat jegyző, francia PSA csoport saját motorolaj-szabványokat bocsátott ki, hogy pontosabban meg tudja határozni az általa gyártott autókhoz elvárt motorolajok minőségét és összetételét. Összesen 4 szabványról van szó, amelyekről egyelőre nem sok információ forog közkézen, de azt tudni lehet, hogy mindegyik valamely ACEA szabványra épül.

PSA B71 2290
2009-ben bevezetett motorolajszabvány. Alacsony SAPS szintű motorolajat követel meg, amely alkalmas dízel részecskeszűrős konstrukciókhoz, valamint Euro 5 motorokhoz. Az olajnak teljesíteni kell az ACEA C2 vagy C3 elvárásait, illetve további PSA specifikus teszteket.
Bővebben...
 

GM motorolaj szabványok

2009. szeptember 25. péntek, 13:12

GM motorolaj szabványokkal elősorban a 2002 után gyártott Opelek esetében találkozunk. Ezek a gépkocsik már sok esetben 30 ezer kilométeres olajcsereperiódussal is használhatóak, ha az alkalmazott olaj megfelel az előírt GM szabványnak. Ezek a szabványok elvárják, hogy az olaj megfeleljen valamelyik ACEA személyautós szabványnak, de azon túlmenően további GM házi teszteknek kell megfelelni a minősítés elnyeréséhez. Ezek a tesztek kiterjednek a motorra és az elasztomerekre (tömítésekre), valamint külöböző fizikai és kémiai paraméterek vizsgálatára.

 

GM-LL-A-025

A megfelelő olaj legalább 2,9 mPa*s HTHS viszkozitású, 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40 viszkozitási osztályú, a Noack párolgása pedig legfeljebb 11,5 t%. A megkövetelt teljes bázisszám minimum 10,5 mg KOH/g. Az olajnak legalább 1,5% üzemanyag-takarékosságot kell mutatnia a referenciaként használt 15W40-es olajhoz képest, a GME 8331TP teszt szerint. További követelmények (házi tesztek):

  • Elastomer Compatibility. GM GME 60 255
    Elastomer Types:
    VQM, FPM, NBR, ACM
  • Oil Release Test Gasoline Engines OP1 GMPTE-T DUR020
  • Aeration Test GMPTE-T MEC024
  • Valve train wear test (RNT) GMPTE-T DUR021
Bővebben...
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A weboldalon fellelhető információk tájékoztató jellegűek és felelősségvállalás nélkül adjuk. Eltérés esetén a gépjármű és a kenőanyag gyártójának álláspontja az irányadó.